Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

PayPal inn i kampen om enklere nettbetaling

Ole Martin N. Evensmo

Også PayPal forsøker å forenkle betaling på nett og har fått SAS som sin første store nordiske kunde på sitt nye betalingskonsept.

ANNONSE

En av de viktigste trendene i nettbutikk-bransjen er enklere betaling. For så mye som 40 prosent av kundene faller av i betalingstrinnet og dette øker etterhvert som kundene flytter seg til mobil. Årsaken er enkel: En vanlige kunderegistrering og betaling krever inntasting av 130-150 tegn og kanskje BankID eller annet passord.

En lang rekke selskaper har enten lansert eller lover løsning som fornekler dette. Mange av løsningen er såkalte wallet-løsninger der kundene lagrer kredittkortene og adresser en gang. Dermed kan de logge seg på og med et klikk velge riktig adresse og ha gjennomført kjøpet. For eksempel har DNB lovet å lansere wallet-løsningen Masterpass.

Nå gires konkurransen opp og norske nettbutikker får enda et alternativ: I sommer lanserte amerikanske PayPal "One Touch" og på fredag offentliggjorde selskapet at de har signert avtale med SAS. Norske, svenske, danske , tyske og engelske kunder skal snart kunne betale med PayPal One Touch. Innen kort tid vil PayPal også være tilgjengelig som betalingsalternativ i SAS sin app.

Løsningen fungerer ved at brukeren har latt PayPal lagre et eller flere kort og så signerer inn på One Touch på enheten de vil handle med. Brukeren forblir pålogget og vil kunne gjennomføre et kjøp med et klikk.

- Vi jobber hele tiden med å optimalisere våre salgskanaler for å skape enkle og smidige løsninger som passer våre kunder. Mange er vant til å benytte seg av såkalte ”wallet-løsninger”, som for eksempel PayPal, når de handler på nett og derfor er jeg glad for at vi i SAS nå tilbyr den betalingsløsningen, sier Annelie Nässen, global salgsdirektør i SAS i en pressemelding.

SAS har digitalt salg i cirka 30 ulike markeder og forsøker å tilby lokale betalingsløsninger for å møte kundenes behov. Senest i november 2015 utvidet SAS betalingsmulighetene for det kinesiske markedet gjennom å tilby de dominerende betalingsløsningene Alipay og UnionPay til sine kunder i Kina og Hongkong.

Del artikkel: