Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norske brukere blokkerer mest

Ole Martin N. Evensmo

Adblock-teknologi kan forstyrre netthandel og markedsføring. Ferske tall serverer både gode og dårlige nyheter.

ANNONSE

TNS Gallup-direktør Ingvar Sandvik la under et foredrag på konferansen Medietrender 2016 i forrige uke frem ferske tall for bruk av adblock-teknologi i Norden. Tallene viser at nordmenn er de ivrigste brukerne av adblock i Norden.

Programvare-tillegg til nettlesere eller spesialiserte nettlesere er primært beregnet på blokkere annonser og rammer derfor primært mediebransjen. Men i tillegg blokkere mange av adblock-programmene også metodene nettbutikker bruker for å måle, personalisere og kjenne igjen brukeren. Dette skjer fordi de mer aggressive adblock-systemene sperrer for alt tredjeparts-innhold, inkludert tracking-pixels og cookies. Les mer om hvordan adblockere forstyrrer netthandel.

Spurt av TNS Gallup, forteller 23 prosent av et representativt utvalg nordmenn at de bruker adblock-teknologi på sin PC/Mac. Tilsvarende tall i Sverige og Danmark er 19 og 12 prosent. At man i Norge var tidligere ut med større annonseformater er nok en av forklaringene.

Og tallene er mer dramatiske enn de kan synes ved første øyekast, for det er de attraktive unge brukerne som er mest ivrige. Tidligere tall indikerer at halvparten av brukerne under 25 år bruker adblock på en eller flere av sine digitale enheter. Menn generelt bruker adblock i større grad enn kvinner.

Men helt svart er det ikke. Apple fikk mye oppmerksomhet da de i september i fjor åpnet for adblock-tillegg i sin Safari-nettleser, både på Mac og Iphone. Nå viser TNS Gallup-tallene at norske brukere foreløpig ikke kastet seg over muligheten - til tross for at man på mobil både blir mindre forstyrret og sparer nedlastningstid med en adblocker. Foreløpig forteller bare 8,6 prosent at de har installert en adblocker på sin mobil i følge TNS-Gallups tall.

Her kan du laste ned hele "Rikets Medietilstand"-presentasjonen TNS Gallup-direktør Ingvar Sandvik holdt på konferansen Medietrender 2016.

 

Del artikkel: