Et av de heteste temaene i netthandelsbransjen er enklere betalingsløsninger. Årsaken er at de tradisjonelle og lange betalings- og registeringsprosessene gjør at mange kunder avbryter kjøpene sine. I tillegg til aktører som Klarna, Dibs, Afterpay mfl, har Mastercard laget Masterpass, en løsning som lagre kundens kortnummer og adresser. Med 10-15 tastetrykk skal en kunde kunne gjøre en betaling i en nettbutikk - mot 130-150 i en tradisjonell register og betal-prosess.
I Sverige har Nordea, Swebank, SEB og flere andre alle nå lansert Masterpass for sine kunder. Dette øker sjansen for at svenske nettbutikker implementerer teknologien. Les mer om hvordan Masterpass fungerer her
Her i Norge har DNB lenge lovet å lansere løsningen. I løpet av november, sa DNB til Netthandel.no tidligere i høst. Nå har DNB utsatt lanseringen på nytt.
- Vi har Masterpass opp i produksjonsmiljø, men vi vil være 100 prosent sikre på at den er stabil, sier Curt Grimstad, ansvarlig for betaling og Digital Business Innovation i DNB til Netthandel.no. I tillegg er det nå desember og det er få bedrifter som ønsker å lansere nye produkter så tett opp mot jul, og dessuten er nettbutikkene fullt opptatt med julehandelen og ønsker ikke å lansere nye teknikk, påpeker han.
Grimstad forteller at DNB håper de skal kunne lansere Masterpass i løpet av januar, senest i løpet av første kvartal til neste år.
Etter lansering skal DNB markedsføre løsningen hardt overfor sine 1,3 millioner kunder. Samtidig skal den store banken forsøke å overtale norske nettbutikker til å ta i bruk løsningen. DNB har fått med seg PayEx, DIBS og Nets som skal hjelpe dem i salgsarbeidet, forteller Grimstad.
Netthandel.no kontaktet Nordea i Norge som forteller at banken ønsker å lansere Masterpass også i Norge, men pressekontakt Unni Strømstad kan ikke si noe om tidsrammer.