Et vell av nye og brukervennlige betalingstjenester har dukket opp de siste årene, både for bruk i nettbutikker og mellom brukere. Felles har de at pengene til slutt overføres mellom bankenes kontoer, men bankene høster ofte ikke mye av gevinsten.
- I mange bransjer har de som har bygget opp basissystemene blitt presset ned i verdikjeden. Bankene risikerer å bli noe i bakgrunnen og ikke være den som leverer tjenester til sluttbrukerne. Da mister man kundekontakten, påpeker Jan Digranes, direktør i Finans Norge overfor Netthandel.no.
Nytt, felles selskap
Dette er bakgrunnen for at Finans Norge, som organiserer 230 banker og finansbedrifter, har bestemt seg for å samle utviklingskreftene rundt bankteknologi og infrastruktur i et nytt, felles selskap.
Bankens Standardiseringskontor, Finans Norges fagenhet for betalingsformidling og arbeidet med NICS (Norwegian interbank clearing system) skal derfor samles i et nye selskapet eid av Finans Norge. Navnet er ikke klart, men selskapet skal være i drift i løpet av første kvartal til neste år.
Finans Norge har tidligere skapt vellykkede fellesteknologier for alle norske banker som BankID, BankAxept (infrastrukturen bak betalingsterminalene i butikker) og utvekslingsmetodikken som gjør at norske bedrifter og brukere kan sende penger på tvers av bankene.
De siste årene har en rekke nye betalingsløsninger blitt lansert, men ikke av de norske bankene i fellesskap. Det er nye aktører som Klarna eller enkeltbanker som DNB som har lansert nyheter. Dette understrekes av at norske nettbutikker primært tar betalt med løsninger levert fra kredittkortselskaper som Visa. På direkte spørsmål fra Netthandel.no bekrefter at Digranes at de norske bankene hittil ikke har satset på å skape et utbredt bankkonto-basert betalingssystem for norske nettbutikker.
For at bankene skal henge med i utviklingen og få til et godt samspill med andre aktører som tilbyr tjenester i markedet, både i dag og fremover, må arbeidet med bakenforliggende infrastruktur styrkes, mener Digranes.
- Arbeidet med ny teknologi innenfor Finans Norge har hittil vært konsensusorientert. Nå skaper vi et selskap med et tydeligere mandat, sier Digranes til Netthandel.no.
For i tillegg til Google og Apple, utfordrer nye EU-regler de tradisjonelle bankene og deres monopol på bankkontoer. Også aktører som Klarna og tjenester utviklet av enkeltbanker, som DNBs Viips, utfordrer bankene.
- Nye EU-regler vil åpne opp for betalingsaktører som ikke er banker. Mange av disse aktørene har større frihet til å samle inn og bruke data enn bankene har, forteller Digranes.
Kommende produkter
For tiden er det enkelte norske banker, særlig markedsleder DNB, som lanserer tjenester på egen kjøl. DNB har lansert Vipps som lar kunder av alle banker sende hverandre penger og skal snart lansere Masterpass, et system for enklere betaling i nettbutikker.
Digranes pÃ¥peker at det nye Finans Norge-selskapet primært skal legge til rette for og hjelpe hver av de norske bankene Ã¥ utvikle nye betalingstjenester, men avviser ikke nye, felleseide tjenester. Han trekker frem svenske Swish som et eksempel.Â
- I Sverige samlet bankene seg om å lage Swish, en felles bruker-til-bruker-betalingstjeneste. Vi utelukker ikke at vi skal skape slike felles tjenester dersom det er noe de norske bankene ønsker seg, sier han til Netthandel.no.