Å bytte en nettbutikkplattform er noe de fleste nettbutikker kvier seg for - det er ofte dyrt, komplisert og tidkrevende. Og alt for mange prosjekter blir dyrere enn ventet og forsinket.
Det skal derfor tunge argumenter til for å gjennomføre et fullt systembytte, men den store byggevarekjeden Maxbo ble nylig ferdig med et bytte og forteller at de nå høster fruktene. Selskapet gikk fra SAP Hybris til Magento og Pimcore etter bare litt over to år på Hybris.
- En brutal beslutning
- Å bytte er et stort og kompleks prosjekt, det var en brutal beslutning, men vi byttet plattform for å få utviklingsfarten vi mener vi må ha for lykkes med netthandel, forteller Erlend Weiby, leder for ehandel i Maxbo-kjeden til Netthandel.no.
Han gir et eksempel på hva byttet har gitt av fordeler:
- Vi bestemte oss nylig for å få på plass en chat-funksjon for kundene. Vi fant en opensource-løsning på Magentos markedsplass og brukte bare to timer fra vi hadde valgt løsning på testing og utrulling, forteller Weiby. Den farten fikk vi ikke på Hybris.
Maxbo valgte Magento og Pimcore mye på grunn hvor utbredte løsningene er.
- Miljøene rundt Hybris i Norden blir for små, vi prøvde to nordiske partnere og fikk ikke farten vi ønsket. Det er så mange som jobber med Magento og det finnes så mye du kan kjøpe av ferdige moduler på Magentos markedsplass. Dette øker farten og kutter kostnader, mener Weiby.
Han forteller at kostnadsbesparelser har vært et moment i byttet. Sammenlignet med hva Maxbo måtte ha betalt for å kjøpe Hybris i dag, mener Maxbos ehandelssjef at selskapet har spart et betydelig beløp knyttet til lisenser og utviklingskostnader. Hvor stort vil han ikke kommentere.
Enklere innholdsproduksjon
Webiby peker ut en stor funksjonsforskjell mellom ulike netthandelsplattformer.
- Hybris mangler et CMS for å skape og legge ut innhold på en enkel måte. Vi laget derfor et separat WordPress-basert nettsted, klartdukan.no, for vår content marketing. Med Pimcore har vi fått et CMS og skal nå samle alt innholdet på en nettadresse, forteller Weiby til Netthandel.no.
Det er konsulentselskapet Ateles med sin svenske utviklingsavdeling som har laget nettbutikken, med Creuna som støtte på design.
Den nye nettbutikken er foreløpig rettet mest mot konsumenter og kundene handler ikke så mye i vanlig forstand, de reserverer varer. Med en forenklet “Klikk-og-hent”-prosess der kunden bare taster inn sitt mobilnummer og e-postadresse, har Maxbo doblet bruken, forteller Weiby.
Årsaken til lite tradisjonelle nettkjøp er flere, men foreløpig koster det 990 kroner å få levert hjem, enten kunden bestiller et lastebillass med byggevarer eller et tube med silikon. Maxbo jobber med å differensiere dette, forteller ehandelssjefen.
B2B-satsning
Med ny plattform på plass, er selskapet nå i gang med neste fase som blir å vidreutvikle B2C protalen og vurdere hvordan de skal betjene proffkundene digitalt da veldig mye av byggevarekjøpene gjøres av håndverkere og entrepenører. Dette skjer til avtalt og forskjellige rabatter, noe som setter nye systemkrav.
- Teknologien er en utfordring med å gå digitalt, men det er de organisatoriske utfordringene en en minst like stor utfordring som de tekniske så mye av arbeidet fremover vil bestå av opplæring og tilpassing av interne rutiner og prosesser, sier Weiby til Netthandel.no.