Forbrukerombudet har sjekket 130 norske nettbutikker og og mener at 3 av 4 bryter lovverket på en rekke punkter, blant annet angrerettloven og e-handelsloven. Listen over butikker ombudet har sjekket og påpeker feil på, omfatter blant annet IKEA.no, Expert.no, Elkjop.no, Ellos.no og XXL.no.
Oppsummert handler bruddene om mangelfull informasjon til kundene.
Her er hva Forbrukerombudet påpeker at mange nettbutikker ikke er gode nok på:
- Mangelfull kontaktinformasjon. Forbrukerombudet krever at kundene skal kunne finne en epost-adresse, et kontaktskjema er ikke nok. Hvem som eier og driver nettbutikken skal også klart fremgå.
- Forbrukerombudet mener mange nettbutikker ikke opplyser om alle kostnader før kjøpet er gjennomført og påpeker at kundene kan nekte å betale slike kostnader.
- Mange må bli flinkere til å informere om det er nettbutikken eller kunden som betaler frakt dersom en vare returneres. Dette må det opplyses om før kjøpet gjennomføres.
- Mange nettbutikker forholder seg til den gamle angrerettloven fra 2000 i stedet for den nye fra 2014.
- 60 av de kontrollerte nettbutikkene opplyste ikke angrefristens lengde og oppstart.
Forbrukerombudet krevet at alle nettbutikkene der de fant feil endret disse innen 15. november og varsler at de vil gjennomføre et nytt tilsyn i begynnelsen av 2016 for å sjekke at endringene er gjort.
Forbrukerombudet har for øvrig oppdatert standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over internett og revidert veiledningen og oppfordrer norske nettbutikker til å bruke disse.