Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Norsk system lar deg fjernstyre annonsene

Ole Martin N. Evensmo

Ut med Photoshop. DNB og Coop bruker et norsk system for å tilpasse og endre annonse automatisk.

ANNONSE

I en datadrevet, dynamisk nettverden er det fremdeles et ledd som er ganske manuelt: Skal budskapet ha et pent design, gjør de fleste nettbutikker og kjeder dette en og en fil av gangen i designprogram som Photoshop.

- Hvert annonseformat og hver endring du skal gjøre i dine annonser krever en ny runde i Photoshop ​og sammen med antall målgrupper og formater øker kostnadene fort, påpeker kommersiell leder i Tactic Real​-​time, Jørgen Schrøder Aanonsen, til Netthandel.no.

Det er dette Tactic - og noen internasjonale konkurrenter - angriper med nettbasert teknologi som åpner muligheter for sanntidsendringer og skreddersøm for store nordiske merkevarer. ​

Det Fredrikstad og Oslo-baserte er resultatet av et prosjekt digitalbyrået Netron startet for Colorline for fire år siden. Ledelsen i Netron så etterhvert at man hadde et produkt flere kunne bruke og skilte ut Tactic Real​-​time for to år siden. Selskapet har etterhvert fått en del store merkenavn som DNB, Coop, Synsam og Santander som kunder.

- Våre kunder har kuttet kostnadene for å produsere annonser og innhold til både markedsføring på nett og for eksempel skjermer i butikkene sine. Men det viktigste for dem er mulighetene til å kunne endre budskapene dynamisk, sier Aanonsen til Netthandel.no. Vi møter argumentet fra designbyråer om at man ikke får full kontroll på design med en løsning som vår, men de fleste ser nå behovet for kunne endre dynamisk og lære fortløpende slik man gjør med så mye annet i den digitale verden.

Grunnkonseptet i Tactic-systemet baserer seg på at man vil lage et budskap, men trenger mange ulike størrelser der man skalerer og stabler om tekst og grafikk. På toppen av et styringssystem skaper Tactic maler for hver kunde som definerer hvordan ulike versjon av en basis-annonse skal stables om. Systemet er basert på HTML5 som i stedet for å lage bildefiler bygger opp annonsene​. Tactics systemer kan dermed skape felles annonse som vises skjermer i ulike størrelser - fra store skilt og butikkskjermer ned til mobiler og annonser på sosiale medier.

Coop-annonsene i toppbilde på denne artikkelen er egentlig den samme annonsen, men viser ulike tilbud basert på innlagte parametere.

Fordi annonsene består av elementer, kan man styre alt i alle annonsformater ​​fortløpende. Med et klikk kan for eksempel en pris endres i alle annonseformater som er i bruk. Man kan også endre for eksempel produktet som markedsføres, manuelt eller basert på målgruppe, frekvens og eksterne data.

- Vi kan koble vårt system til alle typer eksterne datakilder og skape annonser basert på hva man vet om brukeren, lagerstatus eller andre faktorer. Med et system som vårt kan man lage annonser som bytter produkt, grafiske elementer,​ støttetekster og pris for å treffe mange små målgrupper mye bedre. Dette er helt umulig å gjøre med tradisjonell Photoshop​-produksjon, forteller Aanonsen.

Et eksempel på dette er DNB. ​ Banken bruker Tactic-systemet når de annonser for billån på Finn.no. Annonsen rundt en bil presenterer en lånekalkulator som der både lånesum, budskap og andre elementer endres ut i fra prisen på bilen, forteller Aanonsen.


dnb finn tactic realtime-annonse

dnb finn tactic realtime-annonse

Tactic Realtime  er fremdeles et lite selskap med 14 ansatte, men vokser ganske raskt. I fjor endte omsetningen på 1,3 millioner kroner og vil i år vil ende på ​ca ​6 millioner med en plan om ny dobling til neste år. Selskapet har åpnet kontor i Stockholm og skal snart åpne i Danmark.

Foreløpig kjører Tactic en prismodellen rettet mot større selskap, men for en grunnpris på 24.000 kroner per måned som dekker det meste. Internasjonalt konkurrerer Tactic ​blandt annet ​med svenske Bannerflow og amerikanske Celtra.

Del artikkel: