Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Spår fortsatt god vekst i julehandelen

Ole Martin N. Evensmo

Noen nettbutikker har startet julesalget allerede. Til tross for svakere økonomi, spår Komplett god vekst.

ANNONSE

Selskaper som Clas Ohlson, Bokkilden og Komplett-konsernet markedsfører allerede nå julevarer og gaveguider på sine nettsider og i andre kanaler, mens aktører som H&M, XXL, Gmax og Elkjøp fortsatt venter og markedsfører blant annet farsdag i stedet. I tillegg konkurrerer Black Friday-salgene om oppmerksomheten. Netthandel.no skrev i går at Amazon.com allerede har startet Black Friday.

1 av 3 nordmenn vil handle julegaver på nett

Til tross for en markant oppbremsning for norsk økonomi, spår Komplett-konsernet en fortsatt sterk vekst for julehandelen og tror deres egne nettbutikker i hele Norden med Komplett.no i spissen vil øke omsetningen med 15 prosent sammenlignet med fjoråret. I fjor omsatte konsernet totalt for 950 millioner kroner i løpet av årets to siste måneder, hvilket betyr at de år takter mot nesten 1,1 milliarder kroner.

Optimismen bekreftes av en telefonintervju-undersøkelse Norstat har gjort for Komplett, der det fremkommer at 1 av 3 nordmenn planlegger å kjøpe julegaver på nett i år. 

- Trenden har vært tydelig de seneste årene. En større del av julehandelen har blitt flyttet over på nett, og spesielt gjelder dette de harde pakkene, sier Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett.

Kundene redd for at varene ikke kommer i tide

Også Posten og Klarna har sett nærmere på julesalget. Selskapene har i to undersøkelser snakket med over 1000 kunder i hvert av de nordiske landene. Deres funn om julehandelen er samlet i en felles rapport (pdf-fil). Tallene understreker at det fortsatt er store forskjeller i julehandelen i de ulike nordiske landene, men ingen helt store overraskelser.

Tallene understreker dog en viktig læring for nettbutikker som planlegger hvordan de skal kommunisere med sine kunder i julehandelen. Kunden i alle de nordiske landene er enig om at frykten for å ikke få levert i tide er den viktigste årsaken til ikke å handle på nett. I alle landene hevder kundene derfor at de vil handle mest den første uken i desember. 

Det er bare i Sverige at kundene svarer at de vil handle mest på nett, i Norge, Danmark og Finland regjerer fremdeles de fysiske butikkene.

Det er store forskjeller mellom hvordan kunden i Norden ønsker levering. Norske kunder foretrekker henting i butikk, mens finnene foretrekker pakkeautomat (selvbetjente lagerskap). Norge skiller seg ut i Norden ved at norske kunder synes det er enklest å betale når man bestiller, mens i de andre landene vil kundene helst betale ved utlevering eller etterpå.

Del artikkel: