Det er en voldsom oppmerksomhet rundt kunstig intelligens om dagen og systemene begynner etterhvert å bli tilgjengelig i form av ganske ferdige systemer, skreddersydd for å løse ulike utfordringer innen blant annet netthandel.
Nå viser det seg at Elkjøp-kjeden har tatt i bruk et system basert på kunstig intelligens for å styre mersalg, salg av flere varer til en kunde som har valgt en vare, i sin nettbutikk.
Kunstig intelligens er et omfattende begrep og inkluderer blant annet systemer som analyserer store datamengder og justerer sine beregningsmodeller etter hva systemet finner. Slike systemer kalles derfor også selvlærende systemer.
- Vi tror vi er de første som tar i bruk et slikt selvlærende system på våre nettbutikker, forteller Filip Elverhøy, digitaldirektør i Elkjøp Nordic, til Netthandel.no.
Elkjøp har tatt i bruk det engelske systemet Swogo for å bli bedre på mersalg. Selskapet la ut det nye mersalgsystemet på sine norske og svenske nettbutikker Elkjop.no og Elgiganten.se.
Under mange produkter på Elkjøps nettbutikk (se bildet under) brukes det nå mye plass til å vise liste med mange forslag og kombinasjoner til tilleggsprodukter. Bilder under viser hvordan det ser ut på produktsidene til en Macbook Air-modell.
I en tradisjonell mersalgsmodell velger de ansatte i nettbutikken hva de forsøker å selge av tilbehør. Det enkleste er å spå tilleggskjøp på dyre hovedprodukter - for eksempel en trådløs mus når man har valgt en datamaskin. Å sette opp og vedlikeholde slikt krever mye ressurser, påpeker Elverhøy.
Med et selvlærende system vil mersalgsforslagene kunne bli mye bedre. De forslagene få av brukere klikker på, blir automatisk luket ut og erstattet med variasjoner av varer det blir solgt mer av - eller ganske andre typer varer. Teoretisk sett vil kjøpere av en PC kunne få et forslag om å kjøpe en kaffemaskin, medgir Elverhøy .
- Enkelte kunder vil av og til se rare kombinasjoner. Dette skjer fordi Swogo tester ut kombinasjoner enkelte kunder har kjøpt på flere brukere for å se om de fungerer godt, forklarer Elkjøp-direktøren. På denne måten eksperimenter og lærer systemet hele tiden.
- Swogo er en tjeneste som brukes av mange nettbutikker i Europa og samler enorme mengder data fra nettkjøp, både hos oss og konkurrenter Vi får dermed hjelp til opppsalg basert på erfaring fra alle disse, forteller Elverhøy. I følge nettsidene til Swogo, bruker blant annet gigantkjedene Mediamarkt i Tyskland og Fnac i Frankrike systemet.
Elkjøp-direktøren påpeker dog at den kunstig intelligensen ikke styrer helt alene.
- Vi tilfører systemet ytterligere kunnskap fra egne interne system og produktkunnskap, forteller han.
Elkjøp har bare hatt systemet i drift i noen dager, men både takket være større plassbruk og bedre forslag ser Elkjøp et løft i mersalget. Hvor stort vil ikke Elverhøy røpe.
På spørsmål fra Netthandel.no forteller Elverhøy at systemet kun analyserer handlemønster - det tar ikke med seg faktorer som besøks- og kjøpshistorikk, tid på døgnet eller demografi. Elkjøp jobber med den type personalisering, medgir han, men når og hvordan dette vil bli rullet ut vil han ikke kommentere.
Er du en norsk/nordisk nettbutikk som har gjort en størr endring eller tar i bruk et nytt verktøy? Vi hører gjerne fra deg, send oss en epost på redaksjonen@netthandel.no.
Edit: Etter at denne artikkelen ble publisert har vi blitt gjort oppmerksomme på at også Expert benytter Swogo.