ANNONSE

Mangel på sjåfører truer netthandelen

Ole Martin N. Evensmo

NHO advarer om at en kommende mangel på sjåfører vil ramme frakt av gods og pakker. Her er hvorfor.

ANNONSE

Det spiller liten rolle hvor smart nettbutikkene jobber hvis de ikke får fraktet ut varene til kundene. I England er mangelen på varebil og lastebil-sjåfører blitt en realitet for netthandelsbransjen. Resultater er nå lengre leveringstider, forteller flere store distributører. En bransjeorganisasjon hevder overfor Daily Telegraph at det trengs 60 000 flere sjåfører.

Netthandel.no tok derfor kontakt med NHO Logistikk og Transport, som organiserer de store logistikkstikkselskapene i Norge, og de bekrefter at mangel på sjåfører også et økende problem her i Norge.

- Sjåførmangelen er foreløpig ikke kritisk, jeg vil kalle den utfordrende, men problemet øker, sier Erling Sæther, næringspolitisk direktør, NHO Logistikk og Transport til Netthandel.no.

Sæther forteller at flere faktorer slår inn, men peker ut kravene til sertifikat for tunge kjøretøyer som den viktigste årsaken. For biler med tillatt totalvekt på over 3,5 tonn, er sertifikatkravene blitt høye og dyre. Dette rammer både langtransport og varetransport i de norske byene, for selv en liten lastebil eller en stor kassevogn veier med full last over 3,5 tonn.

Det er bare 8-10 videregående skoler som tilbyr tungt kjørekort og det tar 45 uker. Tar man sertifikatet privat, koster det 100-200 000 kroner, forteller Sæther.

- Vi ser at antallet nye førerkort for tunge kjøretøy går nedover. Foreløpig har ikke dette noen konkrete konsekvenser for nettbutikkene og sluttkundene, utenlandske sjåfører dekker mye av mangelen. Men norsk ungdom vil ikke bli sjåfører lengre, det er et hardt yrke med lange dager og mye stress, sier Sæther.

Sæther påpeker at de store konsveksene ikke har meldt seg enda fordi godsvolumet ikke har økt de siste årene. Men mangelen på sjåfører øker langsomt, men sikkert. Ved neste høykonjektur vil dette bli vanskelig, spår Sæther.

(Foto: Bring)

Del artikkel: