Google, Facebook og Instagram har vist veien for hvordan gratis-tjenenster og sosiale nettverk kan servere netthandelsaktører nye salgs- og markedsføringsmuligheter. Facebook lanserte i sommer kjøpsknapper og nye muligheter for bedrifts-sider. I denne kampen om annonsekronene girer nå neste pulje sosiale nettverk opp. For Twitter, men også Pintrest har slitt med å tjene penger på sin høye trafikk. Særlig Twitter sliter med ildrøde regnskap.
Twitter åpnet tidligere i år mulighet for å la enkelte store netthandelsaktører poste tweets med bilder og kjøpsknapp. I et forsøk på å gjøre det så enkelt som mulig, kan netthandelsaktører la kundene betale direkte i Twitter. Dette forenkler kjøpet for sluttkundene, men fratar netthandelsselskapene viktig kundeinformasjon.
Nå er testen ferdig og Twitter åpner opp muligheten for å rykke inn kjøpsannonser i Twitter-feeden for små og mellomstore kunder, foreløpig i USA og så skal resten av verden følge.
Pintrest har også lansert nyheter denne uken. Selskapet annonserte tidligere i uken at det blir enklere å lage såkalte "Buyable Pins". Nettbutikker som bruker Magento, IBM Commerce og Bigcommerce vil kunne gjøre dette direkte fra sine systemer. Også Pintrest lar brukere betale direkte på sine nettsider. Denne muligheten ble åpnet for brukere av Shopify og den amerikanske netthandelsplattformen Demandware tidligere i år.
Pintrest offentliggjorde samtidig at de nå har 50 millioner "Buyable Pins" på siden sin.