Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Krymper butikk med omnichannel-teknikk

Ole Martin N. Evensmo

Med omnichannel-grep tester Clas Ohlson ut hvordan de lage mindre og billigere butikker.

ANNONSE

Det er ikke vanskelig å forstå motivasjonen: Kan man med smarte digitale teknikker krympe butikklokaler og bemanning til en brøkdel?  Og samtidig kan man åpne butikker i områder der det ikke finnes større lokaler.

Ideen er ikke ny og mange aktører som Elkjøp tilbyr bestill og plukk opp varer i butikken, men nå går Clas Ohlson flere skritt lengre.

Clas Ohlson-butikkene varierer i størrelse. De største er på hele 2000 kvadratmeter, gjerne plassert i de store handlesenterne, men den store dings- og jernvarehandel-kjeden krymper stadig butikkene sine. I de siste årene har de åpnet filialer på 700-800 kvadratmeter og nylig åpnet de en butikk spesialisert på lyd-, musikk og bilde-produkter i Bergen som bare er på 318 kvadratmeter.

I sommer åpnet Clas Ohlson en generell mini-filial på bare 350 kvadratmeter i London. Her lanserer selskapet to nyheter. I dagens Clas Ohlson-butikker går man til en terminal for å søke opp en hylleplasseringen til en vare. I den engelske butikken kan man på disse terminalene også bestille varen - enten for å komme tilbake noen dager senere og hente varen eller få levert varen hjem. Man kan også handle på nett hjemmefra og hente varen i minibutikken, ofte kalt Click and Collect.

Dermed kan kjeden tilby hele sortimentet uten å bygge en stor butikk med full, vanlig bemanningen. Clas Ohlson kan foreløpig ikke skape denne typer butikker i Norge, det krever noe tilpasninger av lageret, forteller pressekontakt Camilla Tully til Netthandel.no.

- Jeg kan ikke si noe om planene i Norge, men vi utelukker ikke noe. Det er naturlig å teste konsepter i en bransje i rivende utvikling. Små butikker som den i London gir fleksibilitet både i forhold til hvor det blir mulig å etablere butikk og til å tilpasse oss kundens ønsker og behov. Men mindre filialer som den i London kommer i tillegg til de store, påpeker Tully overfor Netthandel.no.

Hun understreker at de store filialene ikke vil forsvinne, Clas Olhson åpnet nettopp en 2000 kvadratmeter stor butikk på Slependen.

Tully forteller at de i den nye mini-filialen har økt bruken av skjermer på veggene: Disse kan brukes til både fleksible reklameplakater og kjøre inspirasjonsvideoer.

Del artikkel: