Konkurransen om enklere nettbetaling øker, for enklere betaling vil redusere antall avbrutte kjøp. Klarna og Paypal har allerede lansert sine løsninger og i går skrev Netthandel.no at DNB etter alt å dømme skal lansere Masterpass tidlig i desember. Dette kompliserer potensielt situasjonen for nettbutikkene når de skal velge hvilke systemer de ta i bruk og integrere.
Nå viser det seg at en stor aktør i det norske markedet hvert fall midlertidig har falt ut av kappløpet. I Europa og Norge jobbet Visa lenge med en såkalt wallet-løsning som fungerer slik Masterpass gjør, men har nå stoppet prosjektet og norske banker må legge nye planer.
Wallet-systemer lar kundene lagre informasjon om flere kort og leveringsadresser på nett. Trykker man på betalt-knappen, logger man seg på wallet-systemet og gjenbruker denne informasjonen man allerede har lagt inn. Resultatet er 10-15 tastetrykk, ikke 130-150 som det blir ved en tradisjonell registering og inntasting av kortinformasjon.
Visa var i diskusjoner med alle norske banker unntatt DNB om en felles lansering av Visa V.me-systemet i april til neste år og mange banker skal ha vært i en test og pilotfase. Men på et styremøte i september la man satsningen på is, forteller Visas norske sjef Jens Nes til Netthandel.no.
- Vi legger ned V.me fordi deltagelsen fra brukersteder og kortutstedere på europeisk basis ikke har nådd den kritiske massen som vi må ha for å drive en slik skala tjeneste. Når vi nå legger den ned, er Visa Checkout, løsningen som benyttes i USA, et alternativ, forteller Nes til Netthandel.no. Vi skal lansere en light-versjon av Visa Checkout i noen store europeiske land for å teste, sier Nes.
Nes påpeker som mange andre i bransjen at det nå er mange betalingssystemer som slåss om norske nettbutikkenes oppmerksomhet, men at nettbutikkene har en begrenset kapasitet til å implementere nye betalingsløsninger.
- Nettbutikkene er avventenede, det er begrenset hvor mange betalingssystemer og knapper man kan legge inn i nettbutikken. V.me ble komplisert å ta i bruk, var tilbakemeldingene vi fikk rundt i Europa, forteller Nes. Nå skal vi bruke høsten på å vurdere alternativene og hva vi skal anbefale bankene og nettbutikkene å gjøre.
Netthandel har spurt to av Norges største netthandel-aktører om deres planer fremover.
- Det skjer mye på betalingsfronten i Norge med både Vips, Snapcash, Masterpass og V.me Visa og vi kan ikke innføre alt, sier Terje Larsen, digital forretningsutvikler i Elkjøp Nordic til Netthandel.no. Men med markedsmakten til DNB vil trolig Masterpass få en stor utbredelse og bli et attraktivt system for oss. Vi tror også at flere andre norske banker vil tilby Masterpass til sine kunder etterhvert, forteller Larsen.
Larsen bekrefter at Elkjøp  har studert Masterpass-løsningen nøye. For selskapet har satt i gang et større prosjekt for å forenkle kjøpsprosessen sin, noe som inkludere å se på nye og enklere betalingsløsninger. De endringene og avtalene Elkjøp gjør, vil også få effekt for blant annet Lefdal og Elgiganten i Sverige.
- I betalingsteget i våre nettbutikker ser vi et 20-25 prosent frafall, røper Larsen ovenfor Netthandel.no. Alt som kan forenkle det er flott. Vi ser på Masterpass som en veldig aktuell løsning for oss, forteller han.
Komplett.no, Norges største rene nettbutikk, er mer avventende.
- Vi er opptatt av at betaling skal gå så smertefritt som mulig, forteller Anniken Nordmo, leder for betalingsløsninger i Komplett Group til Netthandel.no. Vi har fått en demonstrasjon av Masterpass og ser at det er flere som kommer med lommebok-systemer. Vi har foreløpig is i magen og ser an utviklingen for å se hva som blir populært.
Nettbutikker som vurderer å ta i bruk Masterpass står ovenfor et valg. Spørsmålet er hvor mye Masterpass skal ta over av registering og informasjon om kunden.
Den enkleste måten for en nettbutikk er å legge til Masterpass som en enklere betaling, på linje med andre betalingssystemer på slutten av en kjøpsprosess. Det enkleste for kunden er dog at man legger til Masterpass-knappen under hver vare eller på første skjermbilde i handlekurven. Da vil kunden kunne kjøpe uten å registere seg på nettbutikken med navn og leveringsadresse.
Dette høres i utgangspunktet litt skummelt ut for nettbutikkene, men DnB understreker at nettbutikkene får data som navn, adresse, telefonnummer og epost slik at de kan opprette en kundeprofil. Elkjøp har vurdert denne utfordringen.
- Vi har sett på dette og er ikke redd for at Masterpass skal ødelegge noe for våre mulighet til personalisering og kundebehandling. Skal vi ta i bruk systemet fullt ut, må vi dog gjøre endel endringer for å skape samspill med dagens kundesystem, men vi bruker Paypal i dag og får leveringsadresser fra dem, så dette er ikke helt nytt, forteller Larsen til Netthandel.no.
Â
Â