Komplett.no startet med datautstyr i 1996 og har gjennom årene utvidet med mange nye produkttyper på Komplett.no og har nå et uttalt mål om å bli «Nordens Amazon». Eierne i Komplett Group har også kjøpt opp flere nye, separate nettbutikker som Blush.no og Bildeler.no.
Selskapet varslet i fjor at de skulle starte med salg av medisiner på nett, men dette er forsinket, medgir Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett Group overfor Netthandel.no.
- Stortinget har vedtatt at det skal åpnes for nettapotek i Norge og vi hadde planlagt å lansere i våres, men arbeidet med endringene av forskriften har blitt forsinket. Ny forskrift er nå ute på høring, forteller hun.
Når Komplett Apotek da kan åpne, vil ikke Tollnes spekulere i, men det blir ikke før til neste år.
Hun forteller at Komplett Group har stor tro på nettapotek. Muligheten er skapt av at norsk helsesektor stort sett har fått innført digitale resepter, slik at nettapotek kan slå opp kunder og behandle deres resepter som vanlig apotek gjør.
Men Komplett kan ikke bruke sitt vanlige våpen, prispress i dette nye markedet.
- Prisene på medisiner er stor sett fastsatt, men vi tror det er to andre faktorer som gjør salg av medisiner over nett attraktivt for mange kunder. Den viktigste er at det er langt til nærmeste apotek for mange kunder her i Norge. Vi tror også at mange vil sette pris på at nettapotek er langt mer diskret enn vanlig apotek, forteller Tollnes til Netthandel.no.
Netthandelskonsernets tre siste satsinger har gitt en overraskelse.
Komplett Group har lykkes med sin satsing Komplett Bank og Komplett Reiser, mener Tollnes, men hun vil ikke gi noen konkrete tall. Reise-satsningen er gjort sammen med Reisegiganten som blant annet driver Solfaktor og Restplass.
- Vi startet Reiser i mars og fikk hjelp av det dårlige været i sommer, noe som gav høy trafikk, forteller hun.
På forsikring derimot medgir kommunikasjonsdirektøren at satsningen har krevd mer ressursen og tid enn man regnet med.
- Vi lanserte Komplett Forsikring i 2013. Vi ser at forsikring er ikke et impulsprodukt, det handler om å få brukere til å sammenligne priser, for det er mye å spare. Mange tror det er vanskelig å bytte forsikring og det er ikke noen vane for mange nordmenn å sjekke forsikringen sin foreløpig, forteller Tollnes.
(Foto: Morten Rakke / Komplett)