I kampen om kundene er appene og nettsidene blitt et av virkemidlene til de store matkjedene. Trafikken er ganske imponerende viser tall Finansavisen har samlet inn. Men foreløpig tilbyr ikke de store kjedene noen netthandel, det markedet er for eksempel Kolonial.no alene om. De store kjedene deler ut stort sett ut oppskrifter og lister ut tilbud. Det er Meny som er kommet lengst med utdeling av digitale kuponger. Coop har nettbutikk, men selger ikke matvarer der.
Siden lanseringen i 2012, har Rema 1000 hatt over 1,2 millioner nedlastninger av appen, forteller selskapet til Finansavisen. Meny har hatt 200 000 nedlastninger og det samme forteller Kiwi. Men kjedene sliter som de fleste andre app-eiere med at brukerne er lite lojale. Frafallet er dog stort - beskjedne 5-6000 brukere benytter Meny-appen daglig. Meny forteller at kunder som bruker deres app blir mer lojale og øker handlevolumet sitt.
I tillegg til trafikk i appene, kommer nettsidene til selskapene. Nettside-versjonen av Middagsplanleggeren fra Rema 1000 gir imponerende trafikk: Reitan-kjeden får en halv million besøk i måneden. Coop, som skal overta Ica-kjeden, har foreløpig ikke svart på henvendelsen fra Netthandel.no.