Christine B. Meyer har sin siste uke som leder av Konkurransetilsynet denne uken. I neste uke begynner hun som leder av Statistisk Sentralbyrå (SSB). Nyheten om at Stein-Erik Hagen satser på mat på nett gjennom sitt selskap Komplett Group, gleder henne stort.
Meyer tror Hagen & co med sin kunnskap om netthandel og dagligvarer kan bidra til at konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen endres. I dag eier Hagen via sitt selskap Canica godt og vel 20 prosent av Orkla som er den største matvareprodusenten i Norge. Med eierskapet i den nye nettbutikken som foreløpig har fått navnet Rapide, blir Hagen sittende på begge sider av bordet. Meyer ser ikke på det som noe stort problem og er mer opptatt av hvordan det nye initiativet kan bidra til litt liv og røre i et markedet som preges av konsolidering.
- Noen ganger må vi få inn aktører utenfor bransjen for å endre dynamikken. Det har vi sett i andre bransjer, sier Meyer til Aftenposten.
Som kjent domineres dagligvarebransjen av NorgesGruppen, Reitangruppen og Coop. Det har ved gjentatte anledninger blitt hevdet i media at alle de tre nevnte selskapene har konkrete netthandelsplaner klare, men de holder igjen en digital satsing da dette kan skape en ny og uønsket konkurransesituasjon. NorgesGruppen har per i dag kun nettsalg på Flust.no, Coop selger kun ikke-mat på Coop.no og Reitangruppen selger på nett via sin samarbeidspartner Kolonial.no.
- Så lenge de etablerte aktørene kan melke markedet, vil de ha incentiver til å holde planene sine i skuffen, sier Meyer.
(Foto: Marit Hommedal)