Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Kostbart å ignorere Googles algoritmeendring

Ole Martin N. Evensmo

Etter at Google oppdaterte sin algoritme til fordel for nettsteder tilpasset mobile enheter, har ikke-mobil vennlige nettsteder fått en nedgang i trafikken på 10 prosent og høyere pris for annonsering.

ANNONSE

I april oppdaterte Google sine algoritmer til fordel for nettsteder tilpasset mobil. Nye tall fra Adobes Digital Advertising Report viser at virksomheter som ikke fulgte med har fått 10 prosent mindre trafikk sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

- Rett etter at algoritmen ble oppdatert så vi ikke de store endringene. Men i dag er effekten tydelig og viser at ikke-mobilvennlige sider har mistet 10 prosent av trafikken. Dette indikerer at virksomheter som ikke har endret sine nettsider i stedet kjøper søkeordannonser (paid search) for å veie opp for tapt trafikk. Men det er ikke nok til å løse problemet, sier Håkan Cedell, nordisk sjef for annonseringsplattformen Adobe Media Optimizer i en pressemelding.

Undersøkelsen viser at virksomheter som ikke har tilpasset seg Googles algoritmeendringer opplever et voksende gap mellom mobile klikkfrekvenser (click-through-rates, CTR) og kostnader (cost-per-click, CPC) på henholdsvis 9 og 16 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

De fleste store norske nettbutikker er nå tilpasset mobil, men det har utvilsomt tatt tid. Mangel på innovasjon hos norske nettbutikker ble blant annet nylig påpekt av digitalekspert Bente Sollid Storehaug. Så sent som i starten av juli i år ble for eksempel Norges største nettbutikk Komplett.no mobiltilpasset.

Del artikkel: