Resarchbyrået Yougov har på vegne av Avensia analysert 30 store kjeder i Skandinavia for hvor gode de er på omnikanal. I undersøkelsen er 16 ulike områder vurdert, der det ble delt ut fra 0 til 100 poeng basert på hvordan de presterte. Over 80 poeng på et område signaliserer at de er omnikanal-klare.
De norske selskapene henger litt etter Danmark og Sverige, mener Avensia. De i eneste aktørene i undersøkelsen som får en totalsum over 80 poeng er Intersport og SIBA på det svenske markedet og Intersport i Danmark. Her i Norge er det svenske Clas Ohlson, Ikea og Gina Tricot som gjør det best (grafen viser situasjonen på det norske markedet):
Grafen viser at Clas Ohlson er best på omnikanal. I motsatt ende av skalaen finner vi XXL og Moods of Norway. Klikk for å forstørre.
Funnene er basert på følgende spørsmål:
- Er det mulig å se lagerstatus i de fysiske butikkene på nettsiden?
- Er det mulig å bestille på nett og returnere i butikk?
- Er det mulig å filtrere produkter på nett for å se produkter som er tilgjengelig i en fysisk butikk nær deg?
- Kan du få tilgang til produktinformasjon fra den fysiske butikken med mobilen? For eksempel QR-koder for å se kundeanmeldelser på nett.
- Er et produkt som har blitt lagt i handlekurven på en mobil enhet fortsatt der hvis du bruker samme konto på en bærbar datamaskin eller annen enhet?
- Har du samme tilbud på nett og i butikk?
- Er det individuelle sider for den enkelte fysiske butikk i sosiale medier?
- Har hver enkelt fysiske butikk siden egen plass på nettsiden?
- Får dine kunder lojalitetspoeng når de handler på nett og i fysisk butikk?
- Kan kundene se lojalitetspoengene sine på nett?
- Kan kundene bruke sine lojalitetspoeng ved kjøp på nett?
- Er det mulig å lage en handleliste og så ta med denne til den fysiske butikken?
- Er det et kart som viser veien til nærmeste fysiske butikk?
- Finnes det noen incentiver for å handle på nett og hente i butikk? F.eks fri frakt.
- Er det lokale tilbud i den fysiske butikken i nærheten av der kundene befinner seg?
Rapporten kan bestilles på Avensia sine nettsider.
Foto: Jernia