Det er Posten som står bak undersøkelsen som viser at folk bosatt i byene handler oftere på nettet og legger igjen mer penger enn de som bor på landet. 25 prosent av dem som bor i byene sier at de handler flere ganger i måneden på nett, mens tilsvarende tall på landet er 14 prosent.
- Det er overraskende at forskjellen er såpass tydelig. Jeg ville tro at dersom du har vanskeligere tilgang på vareutvalg i fysiske butikker, så ville aktiv netthandel være et attraktivt alternativ. Men det er altså ikke tilfelle, sier konserndirektør for e-handel i Posten og Bring, Gunnar Henriksen i en pressemelding.
Stadig kan vi lese i media om at netthandelen bidrar til butikkdød i distriktene. Henriksen mener den nye undersøkelsen viser en annen virkelighet.
- Tallene viser at handel på nett og i fysisk butikk ikke utelukker hverandre, men derimot utfyller hverandre. Det er ikke så sort hvitt som mange skal ha det til. Dessuten gir teknologien mulighet for dem som bor i distriktene til å etablere egen netthandel, sier Henriksen.
Både i byene og på landet oppgir respondentene i undersøkelsen at de handler på nett fordi det er enkelt, at de fikk et godt tilbud og vareutvalget er større enn i fysiske butikker.
Les også tidligere artikkel om Distrikts-Norge som taper kampen om nettkundene
(Foto: Yaymicro)