Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Mange misforstår digital strategi

Ole Martin N. Evensmo

Den digitale transformasjonen sprer seg fra bransje til bransje. Accenture har undersøkt hvordan nordiske bedrifter forholder seg til fenomenet.

ANNONSE

«Det digitale paradokset» kaller konsulentselskapet Accenture sine funn. 75 prosent forventer store digitale omveltninger i årene fremover. Kun 25 prosent har en strategi for å komme de digitale endringene i møte.

- Mange misforstår digital strategi. De tror det handler om å ta i bruk ny teknologi, men det handler om å finne nye forretningsmodeller, sier Pål Ødegaard til Finansavisen. Ødegaard leder strategidivisjonen i Accenture her i Norge.

Han påpeker at en digital strategi handler om mer enn nettsider, skytjenester og sosiale medier. Det handler å skape nye inntektsstrømmer, skille seg ut fra konkurrentene og snu opp ned på hvordan ting blir gjort.

- Det handler om bruk av ny data og teknologi på eksisterende forretningsprosesser eller – kanaler for å redusere kostnader eller forbedre produktivitet, for eksempel ved å introdusere en online salgskanal.

Tall fra Accenture viser at hovedmotivasjonen til de som satser digital er:

  • Møte behovene til eksisterende kunder bedre (31 prosent)
  • Redusere kostnader (28 prosent)
  • Nye inntektsstrømmer (11 prosent)

(Foto: Accenture)

Del artikkel: