Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Fremragende digitale selskaper

Ole Martin N. Evensmo

Finn.no, Google og Tine kapret de tre beste plassene i omdømmekåringen RepTrak Norge 2015. Microsoft, Stormberg, Flytoget og Komplett fulgte på de neste plassene.

ANNONSE

Det er tolvte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Undersøkelsen måler omdømmet til landets 50 mest synlige virksomheter.

Digitale selskaper dominerer listen.

– De digitale kundeopplevelsene betyr stadig mer, og undersøkelsen viser tydelig at gode, digitale nettjenester vinner nordmenns hjerter. Både Finn, Google og Komplett har svært godt omdømme. Samtidig opprettholder tidligere vinnere som Tine, Stormberg og Flytoget gode score, sier Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland.

Helt til topps i år gikk Finn.no med en score på 86,5 poeng av 100 mulige. Den enorme markedsplassen utmerker seg særlig positivt innen områdene etikk, arbeidsmiljø og innovasjon.

– 86,5 er en svært høy score, som vi sjelden har sett i Norge. Det viser at Finn nyter sterk tillit og respekt i befolkningen, sier Ole Christian Apeland.

Det er første gang Finn.no er på listen over de 50 mest synlige selskapene. Bak Finn.no finner vi Google (85,6 poeng) og Tine (83,7 poeng).
– Finn og Google har gått fra å være «nettsider» til å oppfattes som spennende selskaper folk stoler på og er glade i, sier Apeland.

Også Microsoft (82,4 poeng), Stormberg (81,0 poeng), Flytoget (80,7 poeng) og Komplett (80,0 poeng) holder seg innen grensen på 80 poeng og har dermed et omdømme som regnes som "fremragende". I motsatt ende av skalaen finner vi Tele2, McDonald's og Ryanair.

Klikk for å forstørre grafen.


Grafen viser at Finn har best omdømme, foran Google og Tine. Dårligst er Ryanair. Klikk for å forstørre grafen.

Grafen viser at Finn har best omdømme, foran Google og Tine. Dårligst er Ryanair. Klikk for å forstørre grafen.

RepTrak Norge 2015 gir en oversikt over omdømmet til de 50 mest synlige virksomhetene i Norge. Virksomhetene ble nominert av befolkningen i oktober-november i 2014. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden januar–mars 2015. Resultatene i RepTrak 2015 er basert på 10 895 vurderinger av 3 891 nordmenn. 

Del artikkel: