For å forstå hvor komplisert det har blitt tar jeg dere litt tilbake i tid…
Da internett kom for alvor på 2000-tallet var det svært få norske bedrifter som hadde nettbutikker og de fleste hadde kun enkle nettsider med bestillingsskjema. De store merkevarene brukte internett i starten kun som en støttekanal for markedsføring av sin virksomhet. De siste 10 årene fra 2005 har det eksplodert med nettbutikker. Virksomheter med respekt for seg selv har en egen nettbutikk.
For å kunne drive salg over internett er det viktig å ha en betalingsløsning og i starten var det Visa og MasterCard som var de dominerende aktørene. Da måtte man ha en avtale med en PSP (Payment Service Provider) og en kortinnløser (bank som autoriserer kortkjøpene). I Norge finnes det over 6,5 millioner bankkort noe som gjør at de fleste får betalt på nettet for det de kjøper av varer og tjenester. Utfordringer med 3-D Secure (Bank-ID) har gjort at det har vært utfordrende for mange nettbutikker å ta betalt på mobil og nettbrett som har kommet de senere årene.
De siste 3 årene har det imidlertid kommet flere betalingsløsning på markedet som gjør at norske nettbutikker har flere løsninger å velge i når man skal starte nettbutikk. De tre svenske gründerne som i sin tid startet «Fakturera mig» med en enkel Power Point presentasjon ante vel ikke den gangen hvilken revolusjon de startet - nå kjent som Klarna. Faktura på nett, delbetaling og finansiering på internett har eksplodert det siste tre årene. Klarna sin fremvekst har gjort at flere nettbutikker har tatt i bruk slike løsninger i sine nettbutikker.
Flere muligheter så som PayPal, gavekort, verdikoder, kuponger, BankAxess, SMS-betaling, Amex, Diners gjør at det kan være vanskelig å få oversikt over hva man bør velge av løsninger.
Hva er en betalingsløsning i digitale kanaler?
En betalingsløsning i digitale kanaler skal sørge for at du og din nettbutikk skal kunne ta imot betalinger på internett, mobil og nettbrett. I motsetning til betalingsløsninger i tradisjonell butikkvirksomhet (som er veldig godt utbygget) er det noe mer komplisert å signere opp for en avtale på online betaling og det er mye man skal tenke på. For å kunne starte med betalinger på internett, trenger man avtale med en betalingsaktør (ofte kalt PSP) og en kortinnløser. I den senere tid har aktørene gjort det enklere å signere for avtaler både for PSP og kortinnløsning. «Single-Sign-On» har blitt mer vanlig. Altså signerer man både for Visa, MasterCard og faktura inkludert finansiering i én avtale.
Hvem er aktørene i Norge?
Tidligere BBS (Bankenes Betalingssentral) - nå NETS - var tidligere eid av bankene, men er nå solgt til utenlandske oppkjøpsfond. NETS eier NetAxept som er deres PSP-virksomhet. Nå når NETS er solgt, eier altså ikke bankene lengre infrastrukturen til betalingsmarkedet i Norge. Klarna ble som nevnt startet av tre gründere, men har nå fått inn profesjonelle eiere og skal blant annet satse stort i Europa og USA. PayEx er et svensk firma med virksomhet i alle de nordiske landene og er eid av en privatperson (Max Hansson). DIBS er opprinnelig en dansk betalingsaktør som kjøpte opp Cardia i Norge. DIBS er notert på børsen i Stockholm og opererer i flere nordiske og europeiske land. Point er kjøpt opp av amerikanske Verifone og satser også på online betalinger fremover. I tillegg er det noen mindre aktører som tilbyr PSP-virksomhet.
I tillegg til dette finnes det mange globale aktører man kan ha avtale med for å ta imot betalinger på internett. PayPal, WorldPay og Adyen for å nevne noen. Et søk på "payment solutions" på Google vil gi deg en oversikt. Trenden er at flere og flere norske nettbutikker vurderer utenlandske betalingsaktører fordi de skal ekspandere ut av Norge.
Hva skal til for å komme igang med en betalingsløsning på internett?
For å komme igang med online betaling til din nettbutikk anbefaler jeg følgende:
- Definer en strategi for din nettbutikk knyttet til betaling. Hvem er din målgruppe og hvordan ønsker de å betale?
- Lag en god kravspesifikasjon og tilbudsforespørsel til betalingsaktørene
- Send ut kravspesifikasjon og tilbudsforespørsel til flest mulig leverandø Skriv også gjerne forventet omsetning år 1, 2 og 3 + snitt transaksjon så er det lettere for aktørene å beregne en pris
- Evaluer alle tilbud - gjerne sammen med andre i din bedrift slik at dere er flere som kan vurdere hvilke løsning som passer best for dere
- Inngå forhandlinger og skriv kontrakt
- Bruk tid på å få implementeringen riktig
- Sett opp gode løsninger for rapportering og «automatisk» innlesning av transkasjoner gjør hverdagen enklere…
- Teste betalingsløsningen både med testkonto og produksjonskonto
- Lansering!
Priser og betingelser
Priser og betingelser varierer veldig fra aktør til aktør og jeg anbefaler at du får hjelp av noen som har forhandlet priser før, slik at du får en riktig pris på løsningen du kjøper.
Når du skal kjøpe en betalingsløsning er ofte gebyrene bygget opp på følgende måte:
- Oppstartsgebyr
- Månedspris
- Pris per transaksjon (enten det er kort eller faktura)
Pris pr. transaksjon kan enten være fastpris i kroner/øre eller %-sats som ofte er vanlig på fakturakjøp/finansiering. Kortinnløser sine gebyrer er i %. Som sagt er det flere aktører nå som tilbyr kortinnløsning og PSP løsninger i én pakke. Mer volum gir som oftest gunstigere priser. Det kan være verdt å investere noe i sikkerhetsløsninger som sikrer din bedrift mot svindel. I tillegg kommer det ofte egne priser for tilleggsfunksjonalitet.
Til forskjell fra en transaksjon i butikk som går på BankAxept-delen på bankkortet (mindre gebyrer til bankene) går alle transaksjoner på Visa og MasterCard på internett, mobil og nettbrett via Visa /MasterCard nettverkene og du som brukersteder må betale en % sats. Interchange gebyrene (gebyret bankene betaler til Visa og MasterCard) er på vei ned og EU jobber med å til en mer lik fordeling av gebyrer for brukersteder knyttet til bruk av debet/credit-delen på bank/kredittkort.
One Click Payment øker konvertering
One Click Payment (lagring av kredittkort) er en løsning som sørger for at kundene kan handle kun med brukernavn og passord. Dette øker betalingskonverteringen. Det vanlige i en slik løsning er at man registrerer kredittkortet sitt med en 3-D secure transaksjon første gang (for å verifisere kortet) og deretter kan handle kun med brukernavn og passord. PayPal er en slik løsning og når man benytter seg av One Click Payment er det lettere å få flere igjennom utsjekken. Ikke alle kortinnløsere godkjenner brukersteder uten 3-D secure hvis beløpene er høye eller det er en bransje som er veldig svindelutsatt. På faktura- og finansieringsløsninger det vanlig at man identifiserer seg første gang med personnummer og deretter kan bruke e-mail og passord for å handle. Noen løsninger har «remember me» funksjon som husker info på sluttkunden.
Beste praksis og betalingskonvertering
For at du skal selge mest mulig i din nettbutikk er det viktig at du ser hva de beste gjør. Derfor er det lurt å se hva ledende aktører har av betalingsløsninger i sine nettbutikker. Gjør et testkjøp, bestill og se hvilke betalingsalternativer du får opp. Det er en enkel måte å se hva man bør ha for å lykkes knyttet til betaling. Det er mange nettbutikker i Norge som har god betalingskonvertering og høy omsetning. Det er ikke plass til alle i denne artikkelen, men de tre nettbutikkene Platekompaniet, Kondomeriet og Motehus.no har gode nettsider og betalingsløsninger. I tillegg er de mobiltilpasset - noe som er viktig i dagens marked. Alle disse tre nettbutikkene har for øvrig også akkurat lansert ny nettbutikk.
Skal du lykkes med nettbutikk i morgendagens marked bør du ha en betalingsstrategi som sørger for at din bedrift hele tiden er oppdatert på hva som finnes av løsninger. Bruk rådgivere eller sett av interne ressurser som kan holde deg oppdatert på hva du skal gjøre for å lykkes!
Hvilke betalingsløsninger bør du velge for din nettbutikk? Jo flere betalingsalternativer og muligheter du gir kundene for å betale - desto større sjanse er det for at de ikke forlater handlekurven og handler i nettopp DIN nettbutikk.
Lykke til!
(Foto: Yaymicro)