I den ferske rapporten E-Barometeren 2014 fra logistikkselskapet PostNord fremkommer det at 66% av de spurte svenske nettbutikkene solgte varer til utlandet i 2014. Det er en økning på seks prosentpoeng fra året før.
Grafen viser hvor mange som selger noe til utlandet. Klikk for å forstørre.
Blant selskaper med mer enn ti ansatte, har nesten hvert femte selskap mer enn 20 prosent av salget utenlands. Norge er det viktigste markedet for nesten halvparten av selskapene som satser utenlands. Deretter følger Finland og Danmark:
Grafen viser at Norge er viktigste markedet for 48 prosent av nettbutikkene. Klikk for å forstørre.
Hele 8 av 10 nettbutikker som solgte varer utenlands, oppgir at de solgte varer til Norge i 2014:
Grafen viser at Norge er viktigste marked, etterfulgt av Finland og Danmark. Klikk for å forstørre.
Fremtiden forventes å bli stadig mer internasjonal, tror svenske nettbutikker. 40% av selskapene forventes at salget til utlandet vil øke i året som kommer.
- Trenden med at flere selskaper og en større andel av salget går mot utlandet kommer sannsynligvis til å fortsette, hvilket henger sammen med tydeligere regler, enklere transport og mer modne konsumenter. Grensene kommer til å fortsette å viskes ut og sannsynligvis kommer vi å få se kjøp fra enda fjernere steder og fra markedet som akkurat har begynt å vokse og modne, skriver PostNord i sin rapport.
Blant svenske nettbutikker som selger mye til Norge finner vi blant annet CDON.com, Ellos.no, Dustin.no/DustinHome.no, Byttdekk.com, Animail.no, HM.com, Nelly.no, Bubbleroom.no, Footway.no, ClasOhlson.no, NetOnNet.no, Siba.no, Lekmer.no og Coolstuff.no.