Etter at mobiltelefonene har fått stadig mer avanserte kamerafunksjoner, har salget av vanlige digitale kameraer falt. I kombinasjon med et ekstremt prispress, har situasjonen blitt svært tøff. Resultatet har vært at blant annet Fotovideo.no har blitt kjøpt opp av Scandinavian Photo og FotoKnudsen har gått konkurs (og senere gjenoppstått i langt mindre skala). En annen aktør som har blitt påvirket av utviklingen er Japan Photo som nylig lanserte et nytt butikkonsept der butikkene i stor grad blir showroom for fotobøker og andre gaver, mens fotoutstyret må bestilles på nett med utlevering i butikk eller direkte hjem.
Antall nordmenn som har bestilt vanlige bilder, falt fra 33 til 25 prosent fra 2012 til 2013, mens 18 prosent sier de har laget en innbundet fotobok i år, kraftig vekst fra 13 prosent i 2012. Fotobøker har blitt gull verdt sier Cecilie Gaustad, daglig leder FotoKnudsen, til Stiftelsen Elektrobransjen.
– Våre kunder lager i snitt 45 siders fotobøker, og de legger ned mye tid. Jeg tror dette er et tegn på at fotobok for mange er en kjær hobby. Bøkene er ofte rikt utsmykket med gamle så vel som nye bilder, tekst og sitater og enkelte skanner inn billetter og annen dokumentasjon for å beskrive sine opplevelser. Bøkene blir på mange måter familiens historiefortelling, og kanskje det er grunnen til at fotobok ofte er den gaven som får mest oppmerksomhet på julaften, så vel som i tiden etter?
Tall fra bransjen viser at nordmenn også lagrer bildene hos fotoaktørene. Totalt ligger det nå rundt én milliard bilder på norske fotolagringstjenester. Andre produkter som nå selges er kalendere, bordkort, lerret, plakater, t-skjorter og utstyr til scrapbooking.
Foruten FotoKnudsen og JapanPhoto, er Nfoto.no, OptimaliPrint og Vistaprint store aktører i Norge innen nymotens fotofremkalling. I tillegg tilbyr kjeder som Elkjøp og Lefdal også enkelte av disse tjenestene. Rene nettbutikker som Komplett.no og NetOnNet.no selger i hovedsak kamerautstyr.
(Foto: FotoKnudsen)