ANNONSE

– Vi venter tidenes julerush til nettsidene våre

Ole Martin N. Evensmo

Elkjop.no blir en stadig viktigere del av julehandelen hos Elkjøps kunder. I desember forventer elektronikkjeden 6 millioner nettbesøk.

ANNONSE

I desember i fjor besøkte 4,96 millioner nordmenn Elkjøps nettsider. I år forventer elektronikkjeden at enda flere besøker nettsidene for å sjekke priser og finne de riktige julegavene.

- Vi venter 25 prosent flere besøkende på nettsidene våre i desember i år enn i fjor, og regner dermed med å runde 6 millioner besøkende, sier administrerende direktør i Elkjøp Norge, Atle Bakke i en pressemelding.

Til tross for at Elkjøp har en av Norges største nettbutikker og legger store ressurser i å utvikle denne videre, er Bakke opptatt av at kundene tar turen innom nærmeste Elkjøp-butikk.

- Vår erfaring er at mange ønsker seg hjelp til å finne de beste julegavene, og velge riktige produkter som passer mottakerne. Vår viktigste jobb i desember er å hjelpe folk med dette, sier Elkjøp-sjefen, som også tror at kundene setter pris på å julehandle i koselige omgivelser med pynt og julemusikk.

Blant de kundene som foretrekker å handle på nett, er det mange som velger løsningen Collect@Store, der de kan bestille på nett og hente i butikk.

– Dette har tatt helt av hos oss. 45 prosent av nettkundene går for Collect@Store, sier Elkjøp-sjefen.

Elkjøp eies av Elkjøp Nordic som også eier Gigantti (Finland) og Elgiganten (Danmark og Sverige). I Norge eier også selskapet Lefdal, mens de i Sverige også eier nettbutikken Electroworld.se og i Finland eier de nettbutikken Markantalo.fi. I regnskapsåret 2013/2014 (de har et avvikende regnskapsår som går fra mai til april) omsatte de for 26,9 milliarder kroner hvorav nettsalget nå står for 11,2 prosent av konsernets omsetning. Det betyr en nettomsetning på vel 3 milliarder kroner totalt i konsernet.

Del artikkel: