Allerede natt til fredag fikk flere nettbutikker store problemer med de mange kundene som ville inn i nettbutikkene for å handle på Black Friday. Et generelt stort fokus på Black Friday blant norske forbrukere kombinert med store markedskampanjer, gav ikke bare omsetningsrekorder, men det skapte også sine problemer. Blant annet gikk nettbutikkene til Expert, Siba, Jernia og Get Inspired ned for telling. Mens Expert og Siba var raskt oppe igjen, slet Get Inspired og Jernia store deler av dagen med nedetid.
Her er et eksempel fra Expert.no gjennomført av selskapet Apica som jobber med å måle nedlastingstider og webprestasjoner:
Grafen viser hvordan Expert gikk ned ved midnatt. Klikk for å forstørre.
Ifølge Apica klarte Komplett.no seg svært godt gjennom hele dagen, mens både Siba og Expert hadde noe nedetid. Elkjøp klarte seg uten nedetid, men slet store deler av dagen med trege nettsider.
Graf som viser at Komplett.no klarte seg veldig godt, mens Expert, Siba og Elkjøp hadde mer ustabile nettsider. Klikk for å forstørre
- Black Friday har i løpet av mange år blitt detaljhandelens viktigste dag i USA og det er tidens tegn at globale trender tas opp i Norden. Felles for USA og Norden er imidlertid at gode webprestasjoner på nettet betaler seg. Et typisk eksempel er mange nettsider jobber med å komprimere sin størrelse for å få raskere nettsider inn mot storhelger, sier Sven Hammar som er administrende direktør i Apica i en pressemelding.
Netthandel.no samarbeider med Apica om overvåking av utvalgte norske nettbutikker. Se vår månedlige rapport i WebPerformance Index.