Det var i militæret at ideen om å starte egen nettbutikk dukket opp. Martin var utdannet elektriker og hadde lagt merke til hvor vanskelig det var å få tak i kvalitetsprodukter innen belysning i Norge. En kveld han var på perm la han ut noen produkter på Finn.no for å teste markedet, -responsen var umiddelbar. Det var et stort hull i markedet og Martin hadde både muligheten og kunnskapen til å fylle det.
Etter endt militærtjeneste var det full gass med nettbutikken. Martin jobbet parallelt som elektriker på dagtid og drev nettbutikk på kveldstid. Gründerlivet krevde sitt, forteller han. Ingen ferie, ingen pappapermisjon og svært liten tid til kone og barn.
- Det var tøft i perioder, men jeg var 100 % fokusert og er stolt av at jeg klarte å holde tempoet oppe, sier han.
Det iherdige arbeidet ga tydelig resultater. Lightup.no gikk fra 0 kroner i omsetning det første året til 8 millioner i omsetning på 3 år.
Forretningsfilosofi
Erlandsens analyse av markedet var at det manglet en nettbutikk med stort utvalg av belysning til riktige priser. Det ble hans forretningsfilosofi – godt utvalg til en riktig pris.
- Jeg bestemmer selv vareutvalget og prisen. Min bakgrunn som elektriker har gitt meg erfaring som gjør at jeg kan avgjøre hvilke produkter som er av høy kvalitet og hvilke som ikke holder mål. Det var og er fortsatt mange konkurrenter i markedet, men jeg ser at veksten vår er relativt høy sammenlignet med konkurrentene. Kundene setter pris på god kvalitet - og å tilby det er drivkraften min.
Gode samarbeidspartnere er viktig
Utfordringen med å starte opp for seg selv, er ofte knapphet på tid. Det var det også for Erlandsen. Han har derfor outsourcet lageret og investert i systemer som automatiserer mye av det som tidligere har vært tidkrevende.
Som mange bedrifter startet Erlandsen i det små med PayPal, ikke ulikt mange andre nystartede nettbutikker. Etter hvert som salget økte, valgte han også å bytte betalingsleverandør for å slippe og bruke tid på håndtering av betalingene.
I tillegg har han outsourcet markedsføringen.
- I min bransje er det avgjørende å være synlig, og for å sikre at jeg hele tiden er på topp, har jeg outsourcet jobben med å oppdatere reklameannonser. Men man må velge sine partnere med omhu slik at samarbeidet ikke medfører mer jobb for en selv, påpeker Erlandsen.
Veien videre
Drømmen til Erlandsen er å bli Norges største nettbutikk med belysning, der kundene også får den beste servicen.
- Det blir alltid en runde jobbing om kvelden etter at datteren min har lagt seg, og det er helt greit. Som gründer ønsker man å vokse, man liker det man jobber med og klarer derfor å gi litt ekstra når folk flest er på fest eller ser på tv.
Selv om han er stolt av å ha bygget opp selskapet alene forteller han at en av de viktigste grunnene til suksessen var at han våget å gi fra seg noe av ansvaret.
- Man kan ikke gjøre alt alene, alltid. For å kunne levere best mulig tilbud til kundene mine er jeg helt avhengig av å ha gode samarbeidspartnere. Da får jeg tid til å rette søkelyset på de riktige tingene, slik at jeg får selskapet til å vokse videre.