Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Julesalget har startet – er nettbutikken din pyntet og klar?

Ole Martin N. Evensmo

1 av 3 nordmenn sier de skal handle julegaver på nett i år. Mange starter allerede julegaveinnkjøpene nå. 

ANNONSE

I en fersk rapport fra PostNord sier 33 prosent av de spurte nordmennene at de planlegger å kjøpe julegaver på nett i år, og like mange sier de ikke har bestemt seg. Kun 34 prosent svarer at de helt sikkert ikke skal handle noen julegaver på nett.

Ikke overraskende viser undersøkelsen at nordmenn startet julehandelen tidligere på nett enn de gjør i butikk. Den starter i disse dager og kulminerer tidlig i desember:


Graf som viser når folk kjøper julegaver på nett og i butikk. Nettkjøpene kuliminerer i starten av desember.

Graf som viser når folk kjøper julegaver på nett og i butikk. Nettkjøpene kuliminerer i starten av desember.

Nå kan det nok diskuteres om ikke mange kunder handler julegaver på nett også langt nærmere jul enn tallene i grafen viser, men intensjonen blant kundene er altså å handle litt tidligere på nett enn de gjør i butikk. Årsaken til at kundene ønsker å være tidlig ute når de handler på nett, er ifølge Postnord at mange (55 prosent) tror de må bestille før 16. desember for å få varene i tide. Det til tross for at mange nettbutikker lover levering senere enn dette (mange har 19. desember som siste frist for garantert levering før jul).

Til tross for at julehandelen i mange bransjer er veldig viktig og mange starter tidlig, er det mange nettbutikker som kommer sent eller aldri i gang med julepyntingen.

- Jevnt over er netthandlerne dårlige på å tilpasse budskapet på sine nettsider før jul og de som gjør tilpasninger er ofte veldig tradisjonelle med eksempelvis julekalendere og lukeåpninger. Julehandelen er en perfekt anledning for å tilby sine kunder ekstra opplevelser, inspirasjon og merverdi. Jeg ønsker mer kreativitet og timing for å ikke gå glipp av salg, sier Arne Andersson som er ehandelsekspert i Postnord.

En rask kikk på noen norske nettbutikker, viser at norske nettbutikker er litt delte i når man bør pynte nettbutikken. Allerede i starten av november ble man møtt av julekuler, julekalendere og gavekataloger hos f.eks Jernia, Sparkjøp, DrLykke og Blivakker. I skrivende stund har blant annet Hennes & Mauritz, MPX, Flust, Coverbrands og Lefdal hengt seg på, mens verken Elkjøp, XXL, Komplett, Gmax eller Ellos er spesielt «julete».

Se for øvrig eksempler på hvordan et utvalg nettbutikker så ut før jul i fjor:


Del artikkel: