Elektronikkbransjen i både Norge og Sverige er tøff og de fleste aktører har slitt med store underskudd og det har vært flere nedleggelser.
Expert har for lengst stengt dørene i Sverige og de har det fortsatt tøft i Norge, der de møter tøff konkurranse fra Elkjøp. Komplett Group har avviklet Inwearhouse.se og de er nå i ferd med å gradvise gjøre MPX.no om til en ren bedriftsbutikk. Også CDON.com har slitt og satser nå hardt på CDON Marketplace. Samtidig er det flere som klarer seg godt. Elkjøp Nordic leverer store overskudd. Det samme gjør Dustin med sin bedriftssatsing. Også Komplett.no rapporterer om rask vekst.
Et av selskapene som lenge har slitt med negative tall og et utdatert forretningskonsept i en stadig mer digital elektronikkbransje, er SIBA. De har nå utviklet seg fra å ha vært en tradisjonell forhandler til å bli et omnichannel-konsept, noe de ser ut til å lykkes godt med. Ikke bare vant de for få dager siden en stor pristest i Norge, men de rapporterer nå om god økonomisk utvikling. SIBA som gikk 98,6 MSEK i underskudd i 2011/2012 og 62,7 MSEK i underskudd i 2012/2013, melder nå om et resultat etter finansielle poster på 28,6 MSEK for 2013/2014. Det betyr en forbedring av resultatet på 91,3 MSEK. Totalt omsatte selskapet for 2645 MSEK i 2013/2014.
– I vårt arbeid med å forbedre kundetilfredsheten gjorde vi en rekke viktige beslutninger for et par år siden. Ved å tilby samme lave pris uansett om kunden handler i en butikk eller på nettet og med et høyere servicenivå, klargjorde vi SIBA for framtiden. I dag gleder jeg meg sammen med våre cirka 600 medarbeidere over at vi våget å fatte disse beslutningene, sier Susanne Ehnbåge, administrerende direktør på SIBA.
SIBA har totalt 27 butikker i Sverige og 4 i Norge. I tillegg har de nettsalg i Norge, Sverige og Danmark. Selskapet eies av svenske Folke Bengtssons familie som siden 2012 også har eid NetOnNet gjennom selskapet Waldir AB. Selskapene har lager i Borås i Sverige, der de samarbeider om lager og transport, men har ulike plukklager.
– Det gjelder å være gode på både e-handel og fysisk handel og å kunne kombinere dem etter kundens ønske. SIBA har lykkes å forandre en 63 år gammel tradisjonell forhandler til et velfungerende omnichannel-konsept, der kunden er i fokus og der vi tilbyr en sømløs integrasjon gjennom alle de møteplasser der kunden vil nå SIBA. SIBA kommer i nær framtid til å lansere en helt ny dynamsik hjemmeside for både privatkunder og bedriftskunder, samt å sette i gang en rekke tiltak for å sterke vår omnichannel-posisjon ytterligere. Vi har en tydelig strategi og evne til å nå alle våre målsetninger, avslutter Susanne Ehnbåge.
(Foto: @ Siba / Lisens CC-BY-3.0 )