Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Tåler din nettbutikk trafikkveksten før jul?

Ole Martin N. Evensmo

I tak med økt trafikk via vellykkede kampanjer og den rådende konkurransen, er det viktig at nettbutikken tåler belastningen, skriver Elis Hammar.

ANNONSE

En av de de viktigste tidene på året for e-handlere er julen. Julen er en periode da vi er svært tilbøylige til å konsumere og mange e-handelsselskaper velger å legge ressurser på tv-reklame og annonsering for å drive trafikk til nettsiden. I tak med økt trafikk via vellykkede kampanjer og den rådende konkurransen, er det viktig at din nettside klarer det økte besøkstrykket.

Maksimalt tre sekunder bør det ta for en besøkende å laste ned din nettside. Også ved høye trafikkvolumer bør svartiden ikke overstige tre sekunder. Nettbrukerens tålmodighet synker for hvert år i takt med at nettsider og applikasjoner blir stadig raskere. Er den nettside for langsom, kommer den besøkende å søke etter tilsvarende produkt på en konkurrerende nettside. Lengre svartider har også vist seg å påvirke både konvertering og Google-ranking negativt. Et studie utført av Amazon viste 1 prosent mindre salg for hvert 0,1 sekund øket nedlastingstid.

Les mer om Amazons test av nedlastingstid (ekstern lenke)

Ved å legge tid på forberedelser før julehandelen kan du fikse og optimalisere din nettside så du er sikker på at dere leverer skikkelig i løpet av den hektiske perioden på slutten av året. Tiden du legger ned på forberedelser, kommer ikke bare hjelpe deg å oppnå en problemfri jul, men også gi deg mulighet til å på sikt analysere resultat, optimere og planlegge kommende infrastrukturinvesteringer.

  • Få klarhet i din makskapasitet og om din webplattform er tilpasset dine forretningsmål. Ved å lastteste din nettside eller applikasjonss makskapasitet; hvor mange besøkende kan du betjene uten å få tekniske problemer? Bruk testdata fra lasttester for å finne og eliminere flaskehalser i dine systemer og unngå kostbare infrastrukturinvesteringer ved å utnytte din nåværende plattform på en mer effektiv måte.
  • Mål svartider, ikke bare oppetid. Hvor lang tid tar det for dine besøkende å laste ned en side? Maks tre sekunder bør svartiden være for en nettside, dine besøkende har ikke tålmodighet til å vente og for hvert sekund som de besøkende må vente utover tre sekunders-grensen risikerer du at konverteringsraten faller med opp til 1,5 prosent. Få en bekreftelse på at din nettside fungerer mot sluttbrukerne og kontakt din IT-avdeling om problemer oppstår ved å kontinuerlig overvåke din nettside eller applikasjon. Med måledata kan du senere optimalisere din nettside og stille krav til tredjepartsleverandør.
  • Sjekk smarttelefon-brukernes opplevelse. De fleste nettsider har i dag en mobiltilpasset / responsiv design, men å bare tilpasse formatet er ingen garanti for en god brukeropplevelse. Det finnes en klar korrelasjon mellom mobilhastighet (3G, 4G), mobile nettsiders størrelse og svartid. Ved å holde mobile nettsider lettvektige, optimalisere stilmaler og bruke webtilpassede fonter, kan utviklere hjelpe dine mobilbrukere å begrense sin surfekostnad og få en bedre brukeropplevelse uansett nettforhold.

Del artikkel: