ANNONSE

Ber bankene skjerpe seg

Ole Martin N. Evensmo

Forbrukerrådet har gjennomført en stikkprøve blant landets banker. Testen viser at bankene gir dårlig informasjon om gode kredittkortrettigheter på sine åpne nettsteder.

ANNONSE

– Vi vil be bankene og kortselskapene om å informere bedre om chargeback (tilbakeføring av beløp) og gjøre det lettere å sende en klage, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Sparebanken Vest best i test

Forbrukerrådet gjorde i august en stikkprøveundersøkelse blant åtte store norske banker for å finne ut hvilken informasjon de har på sine nettsider vedrørende forbrukernes mulighet til å fremme tilbakebetalingskrav mot kredittyter/ bank dersom de har handlet på kreditt og selger ikke ivaretar sine forpliktelser.

I undersøkelsen som er utført hos åtte store banker som opererer i Norge, er det kun Sparebanken Vest som gir god informasjon på åpne hjemmesider om muligheten til å fremme krav mot banken, dersom du har handlet på kreditt og selger ikke ivaretar sine forpliktelser.

Også dersom du har betalt med et kredittkort i en nettbutikk som går konkurs, kan du fremme krav til banken/kortutsteder.
En annen undersøkelse Forbrukerrådet gjennomførte rett før sommeren, viser at 84 prosent ikke fremmet krav overfor bank/kortselskap etter problemer med netthandel.

Sparer milliarder

– Bankene slipper dermed unna krav på omtrent 3 mrd. kroner årlig, fordi forbrukeren ikke kjenner rettighetene sine godt nok, sier direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

– Dette viser at det er et stort underforbruk av rettigheter ved bruk av betalingskort. Netthandelen øker og vi bruker kort som aldri før. Bare i første kvartal steg netthandelen med 20 prosent. Likevel er det få forbrukere som kjenner de gunstige reklamasjonsrettighetene de har når de bruker et kredittkort.

Del artikkel: