- Jeg ble fort lei av å surfe på internett.
Ordene kommer fra 19-årige Denice Hagen. En idrettsskade satte henne ut av spill da hun var 15 år gammel, og rastløsheten kombinert med store ambisjoner skulle bli en svært vellykket kombinasjon for den unge jenta.
- Da jeg var liten lekte jeg veldig mye salg, og jeg tror det alltid har vært en jentedrøm for meg å begynne med nettopp det. Samtidig kommer jeg fra en familie som har drevet med salg i flere generasjoner, så jeg har nok hentet motivasjon og viljen til å skape noe derfra. Jeg har alltid ment at man klarer det man vil, så lenge man går inn for det. Det er det som har vært min motivasjon hele tiden, forteller hun om oppstarten av nettbutikken Petworld.no.
- Har aldri angret
Denice fant ut at hun ville starte nettbutikk. Hun forteller at tanken kom helt ut av det blå, for ungjenta kunne svært lite om netthandel.
- Like før jeg etablerte Petworld handlet jeg ikke så mye på nett i forhold til det jeg gjør i dag. Men det startet jo rundt da, med kjoler, sminke og hårprodukter. Så nettbutikk var jo en spennende ting å starte med, selv om vi ikke kunne noe særlig om det, innrømmer Denice. Hun sier ”vi”, for det var særlig én person hun kunne tenke seg å få om bord.
- Jeg spurte pappa om han ville være med. Han har jobbet i dyrebransjen hele livet, så han hadde allerede kontakter gjennom blant annet leverandører. Jeg visste jo ikke hva jeg skulle selge, men etter mye om og men ble det dyreutstyr, forteller hun.
Først var imidlertid pappa Jan Erik veldig skeptisk til planene om nettbutikk.
- Det var av flere grunner. Jeg hadde ingen erfaring med netthandel, og hadde knapt skrevet en e-post tidligere. I tillegg hadde vi begrenset med kapital. Så hvorfor skulle vi, en jentunge og en som var total blank på nett, få til noe slikt? For fire år siden hadde jeg vel heller ingen tro på at særlig mange handlet på nett, men så feil kan man altså ta, sier pappa Jan Erik, som til slutt sa ja.
Før Petworld ble opprettet snakket de to om kanskje å starte en fysisk dyrebutikk isteden.
- Det slo vi imidlertid fort fra oss, informerer Jan Erik.
- Det blir veldig dødt å åpne dyrebutikk på Tyristrand. Det er jo ikke så veldig mange som bor her, sier han med et smil. Denice er enig, og legger samtidig til at flere målgrupper ville kunne nås ved å drive nettbutikk.
- Dyrebutikker rundt om i landet selger kanskje mest fôr, mens vi i tillegg kunne selge bur, klippemaskiner, kattemat…ja, alt egentlig. Poenget er at vi kunne treffe veldig mange flere målgrupper på nett enn det en fysisk dyrebutikk antagelig kunne gjort. Så da ble det det. Folk i dag er jo på nett, sier den unge entreprenøren.
Veien var valgt, men den skulle vise seg å være svært humpete i starten.
- Vi startet fra null. Vi hadde ikke noe lager, og heller ingen kunnskap om verken netthandel eller Google, sier Denice.
Fra en katalog begynte de så å legge inn produkter de egentlig ikke hadde. Bedriften manglet rett og slett kapital til å kjøpe de inn.
- Det var slik at vi hadde en leverandør på Skui, så pappa kjørte dit hver dag for å hente de varene som ble bestilt av kundene, også sendte vi de ut så fort vi hadde de, forteller Denice om grasrottiden. Pappa Jan Erik supplerer med at de i utgangspunktet verken hadde penger eller den største troen på bedriften.
- Da vi åpnet nettbutikk var det egentlig bare for å oppfylle min jentedrøm om å begynne med salg, sier Denice.
Etter seks måneder begynte imidlertid salget virkelig å ta seg opp, og far og datter fant ut at de måtte ha et eget lager for å kunne drive ordentlig. Da fant duoen ut at de ønsket å satse. For Jan Erik betød dette å si opp fulltidsjobben han hadde hatt ”ved siden av”.
Saken fortsetter under bildet.
Jan Erik Hagen og Denice Hagen fra Petworld
- Ganske snart innså vi at jeg måtte trå til for fullt dersom dette skulle gå bra. Vi hadde truffet rett på mange punkter, så da var det bare å kjøre på og lære seg dette. Det gjorde at jeg sluttet i min daværende jobb og begynte fulltid i Petworld. Det har jeg ikke angret på siden. Vi har begge lært utrolig mye på kort tid, og det er netthandel vi skal fortsette med - det er sikkert, sier Jan Erik om beslutningen om å sette nebb og klør i Petworld sitt potensiale.
Fra null til gull
Nettbutikken skulle straks vise seg å bli en lønnsom affære.
- Vi har gått med overskudd i alle år, og det vil vi gjøre i år også. Vi forventer en omsetning på mellom 12 og 13 millioner i år, så det blir opp fra 8,1 millioner i fjor. Vi har solgt for rundt 9,5 millioner så langt, så vi ligger godt an til å nå målet, forteller pappa Hagen. I 2013 gikk Petworld i pluss med kr 600 000. På spørsmålet om millionen kan nås i år, smiler Denice lurt.
- Det er vanskelig å si, men vi krysser fingrene, sier hun spent.
Økonomisk ser det ut til at far og datter har driftet Petworld svært godt helt siden starten.
- Vi har ingen gjeld i bedriften, forteller Denice.
- Vi har ikke kassekreditt engang vi, legger Jan Erik stolt til.
Selv om gode tall vitner om at driften går riktig vei, er det ikke jakten på rikdom som motiverer de to.
- Hvis vi hadde gjort det for penger, så hadde vi ikke holdt ut over tid, sier Denice.
- Vi jobber veldig mye selv, og bruker lite penger på lønnsutgifter. Vi tar ut penger i lønn, men vi legger jo omtrent alt av inntekter inn i bedriften igjen. Det viktigste nå er å bygge, og da snakker vi ikke om noe luksushytte på Hafjell, smiler Jan Erik.
- Det handler om at vi brenner for det vi gjør, og vi liker det vi driver med. Man blir motivert når man ser at det fungerer, og at kundene er fornøyde og kommer tilbake. Det er det som har vært drivkraften hele veien, sier Denice.
Jan Erik forteller at Petworld har om lag 1 500 besøkende hver dag.
- Konverteringsraten er bra. Regner man 2 % som normalen, så ligger vi bra over det, sier Jan Erik, uten å gå nærmere inn på eksakte tall.
Suksessen har ikke kommet av seg selv for far og dattter Hagen, og det gjør den fremdeles ikke. Den må jobbes for.
- Det går i jobb fra vi står opp til vi legger oss, så jeg vil jo nesten kalle det en 24-timers jobb. Vi setter likevel av tid til andre ting, men stort sett så er det jo jobb hele tiden. Mange tenker kanskje at et sånt liv er helt høl i huet, men vi liker det vi driver med. Det har blitt en livsstil for oss slik vi driver, så da blir det jo hobby og jobb kombinert. Vi har kontoret hjemme, og et lager tre minutter hjemmefra. Vi har stort utvalg, og god kundeservice. Varene våre går ut innen 24 timer, så det går veldig fort. Vi driver også billig og veldig effektivt her på Tyristrand. Tallet på varelinjer øker hver uke, hvilket har medført at det nåværende lageret vårt er helt sprengt, sier Denice.
Saken fortsetter under bildet.
Denice Hagen gleder seg til å få nytt og større lager.
Hun forteller videre at hun har varer overalt - også hjemme i garasjen og hos bestemor og bestefar. I september blir det derfor flytting til større lager.
- Dette blir tredje gangen vi må flytte Det er jo mye jobb da, for vi har utrolig mye varer som skal flyttes. Imidlertid er det jo et luksusproblem, sier Denice med glimt i øyet.
Heldigvis slipper de å flytte langt.
- Vi er såpass heldige at det er flere nedlagte fabrikker på Tyristrand, så vi får lokaler der i en gammel møbelfabrikk. Dermed holder vi oss her, som jo er veldig billig i forhold til en by for eksempel. Samtidig er det greit å ha noe nære hjemmet, mener Jan Erik.
- Ja, vi pendler jo mellom kontor og lager opptil flere ganger om dagen, legger Denice til.
I dag har teamet ansatt én person til å jobbe på lageret, men med større lokaler og bredere sortiment forteller de at det kan bli nødvendig å hyre inn flere etter hvert. Spesielt mener pappa Hagen at sesongsvingningene vil kunne følges mer nøye med tiden.
Rudolf er rød på nesen
- Vi kunne kanskje ha vært bedre på å tilpasse sesongene. Nå som Denice er ferdig med skolen får vi imidlertid fulgt bedre med enn det vi har gjort tidligere, sier Jan Erik.
For nå setter ungjenta inn tigerspranget og satser fullt på Petworld.
- Jeg gikk jo ut av skolen nå for ikke lenge siden, så pappa har drevet mye av dette alene frem til nå. Jeg har vært med om kveldene og i helgene, men det har blitt langt fra fulltid. Jeg får imidlertid vært mer med fremover, nå når jeg ikke har skole ved siden av. Så nå er det 100 %, sier den målrettede jenta.
Om ikke mange månedene begynner julehandelen. Mens Petworld selger godt om sommeren, er ikke salget like hett mot slutten av året. Gründerne er splittet i hvordan de skal angripe potensialet.
- Julen er en rolig tid for oss. Vi har ikke så mye av typiske gaveartikler, derimot mer forbruksvarer. Vi prøver jo, men jeg tror ikke julen blir noe stort for oss. Ikke i den bransjen her. Det er vanskelig for oss å selge godt til jul, sier Jan Erik.
- Både ja og nei, kommer det imidlertid fra Denice.
- Vi er kanskje litt uenige i hvordan vi kan bruke julen. Jeg vil alltid prøve å få opp salget, og jeg tror vi kunne fått til en julegreie. For eksempel julegaver til hunden og katten, og vi kunne lagd kampanjer og juletilbud på facebook. Alt dette er noe vi kan jobbe mye mer med i fremtiden.
Som butikken foregår også markedsføringen på nett.
- Det er jo Google selvfølgelig. Organisk søk er viktig, i tillegg til at det er gratis. Jo høyere opp vi kommer jo bedre. Havner du på side tre, så er du liksom ikke med. Vi har også betalte søk gjennom Google Adwords. Det er viktig, men kostbart. Lite av markedsføringen foregår på trykk, sier Jan Erik.
Denice poengterer samtidig viktigheten av sosiale medier.
- Vi bruker facebook til å kommunisere med kundene våre. De er veldig glad i konkurranser, så det har vi fått veldig positiv respons på. Vi har konto på Instagram, selv om det er litt vanskelig å kommunisere der. Det er fordi jeg merker at målgruppen vår er litt voksne mennesker som kanskje ikke bruker akkurat det mediet i særlig stor grad. Facebook er det viktigste sosiale mediet vi bruker. Vi føler vi når kundene best der. Vi har selvfølgelig lyst til å nå så mange som mulig. Imidlertid sier det seg selv at for eksempel en tenåringsjente, hun kjøper ikke hundematen selv. Det er det foreldrene som gjør. Vi har også prøvd å sponse bloggere, men det blir fremdeles feil målgruppe for oss, sier Denice.
Petworld ser viktigheten av å nå ut til de riktige mottakerne. Det betyr også penetrasjon av nye markeder.
- Vi er i gang med å bre oss ut mot landbruk, sier Denice.
- Markedet er jo der, men det har vært lite nettbasert hittil. Det har vært veldig gammeldags, og det har i grunn bare vært én aktør som har dominert der. Nå blir det mer og mer vanlig med ”hobbybønder” som driver småbruk med dyr som høner, kaniner og sauer. De er aktuelle for oss, sier Jan Erik.
Petworld har allerede satt inn prøvekaniner på landbruksfeltet.
- Vi har prøvd noen produkter innen landbruk allerede, og vi har fått overraskende god respons fra kundene våre. De spør hele tiden om vi kan ta inn flere ting, om det kommer flere produkter innen de og de områdene. Så det er helt klart etterspørsel der, sier Denice.
Spennende tider
Høsten blir en tid med mye aktivitet for familien Hagen. Denice har, ved siden av Petworld, startet opp noen nye prosjekter. Nettbutikken hundebur.no ble lansert 18. august. Denne nettbutikken er adskilt fra Petworld fordi de to nettgründerne mener domenet passer godt inn i nisjen deres.
- Hundebur.no er litt smalere og vil handle mest om nettopp bur, i tillegg til hundemat og hundeutstyr generelt. Petworld vil imidlertid fortsette å bredde videre til alle dyr, bekrefter Denice.
Samtidig drifter Denice bildesiden interior123 på Instagram. Profilen, med fokus på interiør, har nesten 700 000 følgere.
- Når jeg legger ut eller re-poster bilder som får et visst antall ”likes” og kommentarer, da vet jeg at den aktuelle interiørstilen treffer veldig mange, sier Denice, som også er veldig klar på hva formålet med profilen er.
- Jeg tenker selvfølgelig nettbutikk, det er det jeg ønsker å gå for. Vi driver jo med kjøp og salg allerede, så det er jo supert om jeg kan bruke interior123 til noe jeg kan leve av forretningsmessig, sier Denice entusiastisk. Hun forteller videre at hun ser frem til å jobbe med disse prosjektene ved siden av Petworld, som i tillegg skal igjennom en oppgradering.
- Vi ønsker å modernisere Petworld ytterligere for å kunne gi kundene våre en enda bedre handleopplevelse. Grunnet utvidelser av sortimentet og enda flere kategorier innen landbruk og hobbydyr så krever dette også en del tilpasninger. Flere og flere bruker for eksempel mobil til å handle, og da er det viktig med responsiv design, sier Denice.
De bruker en plattform fra svenske Askås som nettbutikkløsning.
- Vi har en totalpakke fra de, med litt tilpasninger, sier Jan Erik.
Behovet meldte seg nemlig raskt for en avansert løsning.
- Først begynte vi med en billigplattform. Den var veldig grei, men etter hvert som vi vokste og ville ha litt spesielle funksjoner og tilpasninger, så måtte vi oppgradere. Vi vurderte mange forskjellige løsninger, men så fant vi ut at svenskene er mye skarpere på netthandel enn nordmennene. Da fant vi Askås, og det klaffet bra. De hadde alt det vi ville ha, samtidig som de har hjulpet oss mye og støttet oss med innspill underveis. Plattformen fungerer bra teknisk for oss, og det er relativt enkelt å utvikle spesielle funksjoner hvis vi ønsker det, forteller Jan Erik, som tror valget av plattform har hatt markant effekt på utviklingen til Petworld.
- Det at vi har byttet plattform har nok vært med på å bidra til den veksten vi har hatt, sier Jan Erik om den svenske løsningen.
Samtidig som driften er i full galopp, er det enkelte faktorer som gjør parhestene nervøse for å falle av. Et slikt hinder er den tollfrie grensen. I dag kan forbrukere handle produkter fra utenlandske nettsider tollfritt, så lenge totalsummen kommer under kr 200. Den grensen vil kunne bli hevet til kr 1 000, som kan bety at kunder heller vil kunne kjøpe produkter fra utlandet. Far og datter følger utviklingen nøye:
- Dersom den tollfrie grensen heves, så vil det bli alvorlig. Ikke bare for oss, vil jeg si, men for absolutt alle som driver med både butikk- og netthandel i Norge. Imidlertid må vi jo bare tilpasse oss det som skjer. Blir det så alvorlig som mange mener, så kan det hende vi flytter driften ut av Norge. Vi er åpne for det, selv om det ikke er noe vi ønsker, sier Jan Erik og krysser fingrene.
- Ikke for alle
Denice er glad hun har hoppet ut i gründerlivet for å kunne forstå hvordan forretninger faktisk foregår. Når det kommer til utdanning, er den unge arbeidsmaskinen imidlertid usikker på om hun trenger det.
- Jeg tror ikke det er for alle. Jeg er på en måte et bevis på at man i visse bransjer kanskje ikke trenger noen utdanning for å lykkes. Da jeg startet Petworld gikk jeg jo første året på videregående. Brenner du for ting, så kan du få det til. Hvis du ikke lykkes, så har du i hvert fall prøvd. Jeg har mer tro på det å stå på og å jobbe hardt. Det finnes ingen fasit på et gründerliv. Man må bare prøve, feile, og lære, sier den allerede erfarne entreprenøren. Hun er samtidig klar på det hun mener har vært avgjørende for at hun er kommet dit hun er i dag.
- Jeg tror det er viktig å ha familie rundt seg, folk som støtter deg. Det har i hvert fall vært viktig for meg. Spesielt pappa som har vært med fra dag én. Jeg tror aldri jeg hadde klart meg uten den støtten, sier hun takknemlig.
Denice har derfor noen tips til andre som ønsker å satse på netthandel:
- Støttespillere, hardt arbeid, og stå-på-vilje har vært veien til min suksess, eller hva du vil kalle det, sier den jordnære og driftige jenta.
- Jeg hadde riktignok aldri klart dette uten pappa. Det er gøy å jobbe med pappa, og vi to er blitt veldig nære. Vi er bestevenner, vi er far og datter, og vi er kollegaer. Vi trives med det. Vi har våre diskusjoner, og det blir jo både personlig og upersonlig. Men jeg kunne ikke fått en bedre forretningspartner. Det er kanskje ikke så normalt lenger, det å jobbe med faren sin, men det skjønner jeg ikke, sier Denice om samarbeidet med pappa Jan Erik.
- Hvis kjemien er der så er det jo perfekt selvfølgelig, men det er nok ikke for alle å jobbe slik. For oss fungerer det helt perfekt, sier Jan Erik, som imidlertid ikke legger skjul på at datteren kan være streng til tider.
- Det hender jeg får litt kjeft, men da reiser jeg bare til lageret for å få fred, fortsetter han muntert.
- Fordelen med å jobbe med faren sin er jo at dersom det er noe, så sier man i fra, 100% ærlig. Også tas jo alle avgjørelser sammen. Det er ofte veldig kort vei fra idé til handling. God kommunikasjon og ærlighet har nok bidratt til at vi har klart oss, sier Denice.
Duoen har så definitivt overlevd, selv om veien til suksess ikke har vært uproblematisk.
- Jeg var jo veldig ung, og det var ikke alle som hadde tro på det jeg startet. Folk kunne si ”Ja vel, en nettbutikk?”
Folk mente det var veldig døvt, så vi føler vi gikk mot strømmen, sier hun.
Denice trodde imidlertid på det hun drev med, og lærte samtidig å prioritere i forholdsvis ung alder.
- Da jeg ble bedt på jentekvelder måtte jeg som regel takke nei, fordi jeg hadde et ansvar. Jeg har jo måttet utebli fra en del festing opp igjennom ungdomsårene, men jeg har heldigvis nære venninner som støtter meg og forstår at det jeg driver med tar mye tid, forteller den unge og seriøse jenta.
Det tok heller ikke lang tid før hun vokste av arbeidsoppgavene sine.
- Da jeg var 16 år og satt i møter med mennesker som var betydelig eldre, så var jo det veldig skummelt. Nå som jeg imidlertid er blitt 19 år er jeg blitt vant til det livet jeg lever. Jeg har lært mye underveis, både som person og som forretningskvinne, sier Denice om karrieren som allerede har pågått i mange år. Og mange flere skal det bli.
Nye markeder, et større lager, en videreutviklet nettside samt nye prosjekter. Det er lett å gå seg vill i Petworld-gründernes jungel. Det som er rimelig sikkert, er at vi ikke har sett det siste til familien Hagens prosjekter. Denice og pappa Jan Erik har nemlig vist at det nytter å sette seg hårete mål, enten man vil satse på de med eller uten pels.
- Det blir litt av et friår dette her! Men vil man, så kan man, sier den energiske tenåringen.
- Dette er min ”passion”.
(Foto: Petworld)