Det fremgår av en landsdekkende undersøkelse fra YouGov utført av Oslo Handelsstands Forening i Mai og juni 2014. I samme tidsrom utarbeidet Prognosesenteret, YouGov og OHF kunde- og handelsbarometeret «Best Place to Shop».
– Folk verdsetter at de kan sitte hjemme i sofaen og handle når som helst på døgnet, ofte til en lavere pris. Igjen ser vi at bekvemmelighet betyr mye for folks handlevaner. Man kan undre seg på om folk har blitt «late» eller om det er den såkalte «tidsklemmen» som slår inn her, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i Oslo Handelsstands Forening i en pressemelding.
Menn mer opptatt av lave priser
Undersøkelsen viser at menn er mer opptatt av pris enn kvinner når de handler på nett. Hele 7 av 10 menn svarte at pris var viktig, men bare litt over halvparten av kvinnene.
– Dette er en overraskende forskjell. Selv om mange menn har høyere inntekt enn kvinner, er de likevel mer opptatt av å kjøpe ting til en lavere pris, sier Fredriksen.
- Nettet er uovervinnelig når det kommer til tilgjengelighet
På spørsmål om hvor stor andel av handelen utenom dagligvarer som vil bli gjort på nettet i resten av 2014, svarer 15 prosent at mellom en fjerdedel og halvparten av alt de skal handle vil kjøpt på nett.
– At nettbutikkene alltid har fullsortiment, hvor kunden kan finne hele vareutvalget, er en klar fordel. Nettet er uovervinnelig når det kommer til tilgjengelighet og vareutvalg, avslutter Fredriksen.