Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Hvordan fungerer SEO i 2014?

Hvordan fungerer SEO i 2014?
Ole Martin N. Evensmo

Eksperter på søkemotoroptimalisering er overflødige, hevder rådgivere fra Netlife Research. Påstanden får SEO-rådgiver Magnus Strømnes Bøe og foreningen BraSøk til å reagere.

ANNONSE

Mandag skrev Stine Camilla Bjerkestrand og Øyvind Storli Hoel fra byrået Netlife Research om at du ikke trenger en SEO-rådgiver til å hjelpe deg med synlighet i søk. Mye av arbeidet med søkemotoroptimalisering kan du gjøre selv, i stedet for å leie inn eksterne konsulenter som selger seg inn som tryllekunstnere, hevdes i innlegget. Som en som jobber med SEO og på vegne av bransjeorganisasjonen for de som jobber med søk i Norge, BraSøk, svarer Magnus Strømnes Bøe på dette her på Netthandel.no:

Forskjellen på en tryllekunstner og en seriøs SEO-rådgiver er at man er helt åpen om strategi og tiltak. Det kunden ikke kan gjøre selv, gjør man kunden i stand til å gjøre. Dersom kunden vil outsource, håndteres disse oppgavene av de eksterne konsulentene på en effektiv og proff måte med full transparens.

SEO er mye mer enn bare plassering av søkeord

Da jeg begynte min karriere med SEO, gjorde vi det som ble beskrevet i artikkelen. Flytt søkeordet dit og nevn søkeordet så mange ganger. Basert på reverse engineering av søkeresultatene i mangfoldet av søkemotorer som var aktuelle da blant annet Lycos, Altavista og Alltheweb – ikke Google, fikk vi ut eksakte formler på hvordan en artikkel skal skrives for et spesifikt søkeord. Kjempekult, vitenskapelig og det fungerte. Men det var i år 2000.

SEO i 2014

Kompleksiteten i SEO i 2014 kontra år 2000 er ganske annerledes. Konkurranseutsatte søkeord krever en mye mer variert tilnærming enn bare å kommaknulle innhold. Landskapet og konkurransen er helt annerledes.

  • Kvaliteten på innhold spiller en langt større rolle enn oppsett
  • En større grad av involvering fra kundesiden er kritisk for å oppnå suksess. Opplæring og kompetanseoverføring er en del av SEO-rådgivers hverdag.
  • Betalt søk og Youtube påvirker resultatlisten og søk generelt
  • Hastighet, rich snippets og struktur / avansert teknisk oppsett må også håndteres
  • Sosiale signaler og den sosiale grafen spiller inn på synlighet
  • Arbeid med lenkebygging er et tveegget sverd: Hvordan håndterer du negative lenker?

I tillegg kan innsikt fra arbeid med søk være en fantastisk bra datakilde for mer helhetlig arbeid med:

  • Utvikling av innhold
  • Arbeid med PR
  • Produktutvikling

Hva er formelen for SEO i 2014?

Poengene som tas opp i artikkelen fra Netlife er likevel viktige, men justerer vi de litt blir de mer presise:

  • Måten Google prioriterer sider blir mer og mer kompleks.
  • Men fortsatt gjelder tanken om at det som er bra for brukeren, vil fungere bra i Google.
  • Analyse må danne grunnlag for hvor du skal sette inn støtet og kontinuerlig måling av de riktige målepunktene hjelper deg på veien for å gjøre nettstedet optimalt
  • Lag et raskt nettsted, som er universelt utformet med aktuelt og unikt innhold som adresserer så mange steg i konverteringsprosessen.
  • Behandle trafikkmiksen som en aksjeportefolio: Spre risiko / ha mange kilder for trafikk også organiske kilder som ikke-betalte lenker.

Kompetansenivået til deg som jobber med webinnhold er mye høyere enn hva det var før.

“Tryllekunstnere” opererer i alle bransjer. SEO-bransjen har tatt et ansvar for dette i å etablere BraSøk, som et kvalitetsstempel for seriøse aktører.

SEO-kompetanse er dynamisk og kravet om å tilegne seg ny kunnskap kan være avskrekkende. Vi i bransjen deler denne oppfatningen, men vi må bli bedre på å dele på kunnskapen og hvor bredt emnet egentlig favner. Denne presentasjonen som Wil Reynolds presenterte på Mozcon 2014 forteller mye om hvordan SEO-bransjen endrer seg. I korte trekk fra link builders i fjor til content marketers i år til kanskje å omfatte produktutvikling og forretningsutvikling neste år?

PS: Webdagene.no, ehandelsdagen.no og Performancekonferansen er tre steder du kan tilegne deg forskjellig kunnskap om SEO, innholdsmarkedsføring og digital kommunikasjon og markedsføring. Få med deg alle tre om du kan!

Del artikkel: