ANNONSE

Kundene svikter norske kjøpesenter

Ole Martin N. Evensmo

Omsetningen ved Norges 60 største norske kjøpesentrene har økt med 2,3 prosent hittil i år. Bare i kriseåret 2009 var veksten lavere. Økt netthandel nevnes som en av forklaringene.

ANNONSE

– Veksten i både kjøpesentre og handelen generelt har vært vesentlig mer moderat etter finanskrisen enn årene før, sier handelsanalytiker Tore Kvarud til Finansavisen.

Kvarud trekker frem flere årsaker til den svake veksten:

  • Folk er blitt mer forsiktige med pengene
  • Billigere varer
  • Nordmenn sparer mer enn noen gang før
  • Folk mer penger på tjenester enn kjøp av varer
  • Folk legger igjen mer penger i utlandet
  • Netthandelen øker kraftig

Analysen viser noen lyspunkter for handelsbransjen. Justert for antall handledager, tok veksten seg nemlig kraftig opp i andre kvartal i år. Mens man i løpet av årets første kvartal fikk en nedgang på 0,4 prosent, fikk man en vekst i andre kvartal på 5 prosent.

- Det er en positiv utvikling, men summert er veksten hittil i år beskjeden, sier Kvarud til Finansavisen.

(Foto: @ Vidariv via Wikipedia /  Lisens CC-BY-SA-3.0 )

Del artikkel: