ANNONSE

Disse selskapene dominerer norsk netthandel

Netthandel

Norsk netthandel blomstrer som aldri før, men hvem er det egentlig som eier de viktigste nettbutikkene i Norge? Les dette blogginnlegget og blitt klokere.

ANNONSE

Netthandel.no har tidligere sett på hvilke nettbutikker som er de viktigste i Norge, noe som selvfølgelig er relativt subjektivt. Med så mye hemmelighetskremmeri som man ser på det norske netthandelsmarkedet i dag og komplekse eierstrukturer, er det heller ikke enkelt å si med sikkerhet hvilke selskaper som dominerer norsk netthandel og tiltrekker seg flest kunder, men undertegnede har etter beste evne forsøkt å gi noen svar. Er det noen du savner, så nøl ikke med å bruke kommentarfeltet nederst på siden.

Komplett Group

Komplett Group eies av Canica. Bak dette investeringsselskapet finner vi Stein-Erik Hagen og hans familie. Selskapet eier blant annet Komplett.no, MPX.no, Blush.no og Bildeler.no. I tillegg eier selskapet Itegra og Norek som selger til bedriftsmarkedet, samt Komplett Bank og Komplett Forsikring. Selskapet planlegger også å åpne nettapotek. Med et stadig tøffere og mer modent elektronikkmarked på nett har omsetningen flatet litt ut de siste årene, men de omsatte i fjor for vel 5 milliarder kroner i Norden (hvorav majoriteten i Norge) og er dermed et av de største netthandelsselskapene i Norden. Komplettes eier Canica eier for øvrig også selskapet Centurie som eier blant annet Jerniakjeden (inkludert Jernia.no) og nettbutikken Gastronaut.no.

Elkjøp Nordic

Elkjøp Nordic eies av det børsnoterte britiske selskapet Dixons Retail. Selskapet nærmer seg 30 milliarder kroner i omsetning og er dermed klart størst i Norden på elektronikk og med en lønnsomhet konkurrentene bare kan drømme om. I Norge eier selskapet Elkjøp og Lefdal som ikke bare er to velkjente butikkjeder, men deres nettbutikker er også blant Norges største.

Netthandelen Holding

Einar Brandsdal som vi tidligere har skrevet en lengre artikkel om her på Netthandel.no, har hatt en eventyrlig suksess med Netthandelen.no og Blivakker.no og omsatte i fjor for 561 millioner kroner. Åpnet nylig også DrLykke.no.

CDON Group

Det børsnoterte selskapet CDON Group omsetter for et ukjent, men betydelig beløp i Norge. De eier populære nettbutikker i Norge som CDON.no, Tretti.no, Members.com, Nelly.no, Lekmer.no og Gymgrossisten.no. Selskapets største eier er svenske Kinnevik som også har store eierandeler i Rocket Internet og Zalando (se mer info lenger ned).

Dustin Group

Dustin Group selger elektronikk og IT-utstyr i Sverige, Danmark, Norge og Finland. Selskapet omsetter totalt for 6 milliarder svenske kroner (cirka 5,5 milliarder norske kroner). Mye av salget skjer utenfor Norges grenser, men Dustin Group er utvilsomt en aktør som er viktig i Norge, særlig på bedriftsmarkedet.

Kinnevik (Rocket Internet og Zalando)

Det svenske investeringsselskapet Kinnevik er ikke bare største eier i CDON Group (se over), men er også største eier i Rocket Internet som eier en rekke selskaper over hele verden (inkludert nettbutikkene Glossybox.no og 21diamonds.no, samt takeaway-portalen Just-eat.no). Selskapet er i tillegg største eier i Zalando som er en meget populær nettbutikk i Norge.

Siba og NetOnNet

Svenske Bengtsson-familien gjør det ikke bare bra i Sverige, men markerer seg også i Norge. NetOnNet.no er trolig Norges nest største nettbutikk (kun Komplett.no er større). Heller ikke Siba.no er noen ubetydelig aktør på det norske netthandelsmarkedet.

Disse nådde ikke helt opp

I tillegg finnes det selvsagt en rekke andre aktører som bør nevnes.

Verdane Capital: Det norskdominerte investeringsselskapet har eierinteresser i over 100 selskaper, inkludert nettbutikker som Boozt.com, Animail.no, Byttdekk.com, Outnorth og Whiteaway.no. De har også tidligere vært inne på eiersiden i blant annet betalingsleverandøren DIBS, nettbutikken LensOn og markedsføringsselskapet TradeDoubler.

H&M: Mens CDON Group og Komplett Group begge omtaler seg som Nordens største netthandelsaktører er det mye som tyder på at det faktisk er Hennes & Mauritz som faktisk er størst. Analytikere har tidligere uttalt at selskapet trolig omsatte for 8 milliarder svenske kroner på nett (det vil si vel 7 milliarder norske kroner) i 2013. Selskapet utvider sin nettsatsing til stadig flere land og meldte nylig at de planlegger å åpne nettbutikk i en rekke nye land i løpet av 2014-15, inkludert Kina, Spania og Italia. H&M er ikke spesielt lystne på å fortelle omverden hva de omsetter for på nett i Norge, men totalt omsatte selskapet for rett i underkant av 4 milliarder kroner i Norge i 2013. Om man antar at 5 prosent av salget var på nett, utgjør det 200 millioner kroner.

eEquity: Det svenske investeringsfondet har betydelige eierandeler i flere store nordiske netthandelsselskaper. I Norge er de mest kjent for Footway.no, Eleven.no, Whiteaway.no og RoyalDesign.no.

Nordic Capital: Investeringsselskap som eier blant annet Ellos.

Dolphin Invest: Eier XXL og Expert som begge har en betydelig omsetning på nett.

Varner-Gruppen: Selskapet eier kjeder som Cubus, BikBok, Dressman XL og Urban som alle har nettbutikk. Carlings, Dressmann, Vivikes, Solo, Wow og Volt har enn så lenge ikke nettbutikk.

Andre som bør nevnes er Consortio Fashion Group (eier Bubbleroom.no og Cellbes.no), Sportamore, Stormberg, NetDeparto (eier Alphageek.no og Runforest.no, og har mindre andeler i blant annet Sportamore.no, Outnorth.no og Boozt.com), Miinto, Stylepit, NorgesGruppen (eier Flust.no), Ikea og Telenor.

Noen avsluttende tanker

Observante lesere vil se at jeg ikke nevner selskaper som Ebay, Asos og Amazon. Forklaringen er at disse nettbutikkene ikke har egne nettbutikker for det norske markedet og inngår i en mengde utenlandske nettbutikker som vi vet alt for lite om. Totalt handlet nordmenn for 4,64 milliarder norske kroner fra utlandet i 2013, ifølge tall fra logistikkselskapet PostNord. Liknende estimat har vi sett fra andre selskaper. Nesten 5 milliarder kroner i utenlandsk netthandel er for lavt. Antakelig vil mange av nettbutikkene som er nevnt i denne artikkelen oppfattes som norske da alle tekster på nettsidene er på norsk, men egentlig er de eid av utenlandske selskaper. Særlig omsetning fra svenske selskaper antas å bli underestimert da kundene rett og slett ikke forstår hvor de egentlig handler fra. Og hva er egentlig en norsk nettbutikk? Om du handler fra Elkjop.no, så tenker nok de fleste at de handler i en norsk nettbutikk, men varene sendes fra lageret i Sverige og selskapet er et heleid datterselskap av britiske Dixons Retail.

Det er ingen tvil om at en stor andel av omsetningen i norske nettbutikker havner i lommene på noen relativt få selskaper. Anslagsvis omsetter de første syv selskapene i denne artikkelen for minst 8 milliarder kroner til sammen på det norske markedet (min egen kvalifiserte gjetning).

Samtidig så er det interessant å se hvordan små og helt ukjente aktører fortsatt kan lykkes. La meg nevne Godtlevert.no og Adamsmatkasse.no som regner med å omsette for henholdsvis cirka 200 og 100 millioner kroner i år, Coverbrands.no som selger kosmetikk på nett for flere titalls millioner av kroner og sist, men ikke minst Petworld.no som ble startet av en 15 år gammel jente og nå selger dyremat for godt og vel 10 millioner kroner. La oss heller ikke glemme plattformleverandøren Mystore som hevder at i løpet av siste 365 dager solgte deres 1200 nettbutikk-kunder for over 1 milliarder kroner. Antakelig har konkurrenten 24Nettbutikk liknende tall å vise til.

Del artikkel: