ANNONSE

Nettbutikker i hardt vær

Ole Martin N. Evensmo

Nettbutikkene Tretti.no, Ludostore.no og Europtyre.no har én ting til felles. De har fått negativ omtale i media denne uken.

ANNONSE

Norske medier skriver stadig om tollfrigrensen, netthandelsvekst og useriøse utenlandske nettbutikker, men det er sjelden norske nettbutikker får negativ omtale. Denne uken har vært et unntak.

Den ene som har måttet tåle negativ omtale, er Tommy Sharif som i 2012 uttalte til Dagens Næringsliv at hans nettbutikk Europtyre skulle omsette for én milliard innen 2016. Nylig leverte Europtyre as omsider regnskapet for 2012 (!) med en omsetning på 26,3 millioner kroner og et underskudd før skatt på 6,2 millioner kroner. Nå er nettbutikken midlertidig lagt ned og Europtyre står med en rekke betalingsanmerkninger og får kredittratingen «C - kreditt frarådes». Det skriver Dagens Næringsliv.

En annen nettbutikk som har fått negativ oppmerksomhet, er Tretti.no som eies av det svenske børsnoterte selskapet CDON Group.
– Forbrukerrådet har fått 47 henvendelser og har meglet i 21 klagesaker, for forbrukere som har handlet varer på Tretti.no, sier Ingeborg Flønes som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, til NRK.

Ola Strömberg som er daglig leder for CDON.com og Tretti.no, innrømmer overfor NRK at selskapet har sviktet sine kunder.

– Et stort antall klager kom inn mot slutten av 2013 og i januar 2014, og det har med at vi omorganiserte i november og desember i fjor. Vi mistet kontrollen på tilbakemeldingene til kundene.

Han sier at selskapet nå har fått orden på rutinene sine.

En annen som har måttet tåle kritikk denne uken, er Idar Vollvik som nå satser for fullt på sin nettbutikk Ludostore.no. Nettbutikken eies av Ludo Group som har gått med underskudd hvert år siden selskapet ble opprettet i 2010. Vollvik opplyser overfor Dagens Næringsliv at Ludo Group i 2013 hadde et underskudd på 13 millioner kroner. Mye av dette er relatert til hans mislykkede satsing på Ludo Mobil og en rekke andre aktiviteter, men også Ludostore.no går i minus. Vollvik er optimistisk og tror han er i ferd med å skape noe som kan bli vel så stort som mobilselskapet Chess som han kjøpte i 2001 og i 2005 videresolgte med én millard i fortjeneste.

– Vi kan tjene mer på dette enn hva vi tjente på Chess. Der levde vi på et snevert marked med en totalomsetning på 16 milliarder, og hadde ti prosent av markedet. Jeg kjøpte tross alt tellerskritt fra konkurrentene mine. Totalmarkedet på all handel er på mellom 50–60 milliarder kroner. Vi skal forsyne oss rikelig med vår del, sier Vollvik til Dagens Næringsliv.

Netthandel.no håper alle problemer løser seg og ønsker alle tre nettbutikkene lykke til videre.

Les også om nettbutikken Blivakker.no som nylig rapporterte om millionoverskudd.

Del artikkel: