75 prosent av alle nordmenn handlet på nett i løpet av første kvartal (tilsvarende tall for Finland var 66 prosent, Sverige 71 prosent og Danmark 69 prosent), noe som gjør oss til de ivrigste netthandlerne i Norden. Totalt ble det handlet for 44,2 milliarder svenske kroner, noe som tilsvarer cirka 40 milliarder norske kroner. Det fremkommer i en fersk rapport fra logistikkselskapet PostNord.
Det er særlig klær nordmenn kjøper på nett. 29 prosent av de norske netthandelskundene, oppgir å ha handlet dette. Også bøker (26 prosent), hjemelektronikk eksklusive datautstyr (21 prosent), kosmetikk (19 prosent) og data- og datautstyr (15 prosent) var populært.
Det er fortsatt handel via vanlig datamaskin som dominerer, men andelen som i første kvartal brukte sin mobiltelefon var 12 prosent blant oss nordmenn. Ivrigst i Norden på mobil handel er svenskene. I Sverige brukte 14 prosent sin mobiltelefon for å handle i årets første kvartal.
PostNord melder nå at de vil øke sin satsing på forskning rundt nordisk netthandel.
- For å møte det voksende netthandelsmarkedet, øker PostNord fokuset på netthandelen. Vi skal drive utviklingen av innovative løsninger for det nordiske markedet når det gjelder leveranser av varer kjøpt på nett. For å gjøre dette, må vi ha innsikt i både likheter og ulikheter på de nordiske markedene, sier Håkan Ericsson som er konsernsjef i Postnord i en pressemelding.
(Foto: iStockphoto.com)