ANNONSE

Netthandel i naturskjønne omgivelser

Ole Martin N. Evensmo

I disse påsketider er SkiStar.com et høyaktuelt nettsted. På nettstedet kan kundene booke overnatting, skikurs og leie ski. Nå satser eierne også på netthandel.

ANNONSE

Med 10 millioner årlige besøk på nettstedet skistar.com og mer enn én million aktive kunder fordelt på alpinanleggene i Hemsedal og Trysil, samt de svenske destinasjonene Åre, Sälen og Vemdalen, ønsker det svenske selskapet SkiStar AB nå å utvide sine forretningsområder. Målet er å utvikle nettbutikk innen fjellsport med hovedfokus på alpin skikjøring. Nettbutikken skal integreres i det eksisterende bookingsystemet på Skistar.com, men vil også være tilgjengelig på Skistarshop.con. Lansering er planlagt høsten 2014.

- Dette er en utvikling som vil forsterke SkiStars varemerke ytterligere og samtidig øke gjestenytten. Vi tar one stop shopping til neste nivå ved at gjesten kan legge til relevante produkter til fjellferien allerede i bestillingsøyeblikket. At e-handelen er 100 prosent integrert i bookingsystemet gir dessuten helt nye muligheter for våre gjester, sier Mats Årjes som er direktør hos SkiStar AB i en pressemelding.

Effektiv markedsføring

Gjester som besøker skistar.com skal enkelt kunne legge til de produkter de ønsker til sin bestilling. Bestillingen blir levert direkte til bestilt overnattingssted. Gjesten kan også velge å hente ut sin bestilling i en av SkiStars tyvetalls steder der de i dag foretar service, samt selger og leier ut ski, og på den måten få hjelp med for eksempel innstilling av bindinger. Kundene kan også få sine bestillinger levert rett hjem.

- Med 10 millioner besøk årlig på skistar.com og over en million aktive kundekontakter rett inn i målgruppen blir vår markedsføring meget kostnadseffektiv, sier Mathias Lindström som er markeds- & salgsdirektør hos SkiStar AB.

I tillegg til mange besøkende har selskapet mye kunnskap om skikjøring, noe som skal gi dem et konkurransefortrinn.

- Vi vil tilby markedets sterkeste varemerke innen fjellsport. Våre butikker har et godt rykte og vi kan skryte av fjellverdenens mest kunnskapsrike medarbeidere både innen bekledning og utstyr. Vi er eksperter på området og vareutvalget testes daglig i sitt rette element. Vi lever med fjellsport 365 dager i året, det er ikke en jobb det er en livsstil, sier Lindström.

Åpner flaggskip i Sälen

Som et ledd i en multikanalstrategi åpner SkiStar også en flaggskipbutikk i Sälen til høsten. Den skal komplettere allerede eksisterende butikker på SkiStars destinasjoner i Sverige og Norge.

- Vi skal finnes der våre gjester befinner seg. For å ha størst mulig nærvær i markedet jobber vi derfor parallelt online og offline, fortsetter Lindström.

I forbindelse med utviklingen av nettbutikken satser også SkiStar på å utnytte sitt lojalitetsprogram MySkiStar. Gjennom medlemskap i MySkiStar får kundene nemlig poeng som i sin tur kan benyttes i deres nettbutikk.

- Strategien med utviklingen av MySkiStar er at våre gjester skal premieres. Valget med å knytte lojalitetssystemet sammen med nettbutikken vil defintivt komme gjestene til gode, sier Mathias Lindström hos SkiStar.

På det norske markedet vil det svenske selskapet få konkurranse fra nettbutikker som Bratt.no, Fjellsport.no, XXL.no, OsloSportslager.no og Gmax.no for å nevne noen.

(Foto: Nils-Erik Bjørholt - Visitnorway.com)

Del artikkel: