Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Dyrt å utvikle plattform for netthandel i Norge

Ole Martin N. Evensmo

Man kan spare mye på å kjøpe netthandelsløsning i utlandet, men det krever litt kunnskap om netthandel og du bør vite hva du trenger. Det mener Stein-Inge Hansen som er gründeren av suksessbutikken Blush.no.

ANNONSE

Ja, det er veldig dyrt å få utviklet en topp netthandelsløsning i Norge. Masse tid går bort på planlegging og snakk. De fleste har flotte lokaler med fancy utstyr. Ikke noe galt i det, men man trenger ikke bruke så mye av andres tid (dine penger) på å planlegge når man kan gjøre det selv.

Nedenfor vil jeg beskrive kort om hvordan du kan få designet og programmert din netthandelsløsning i utlandet. Du bør ha litt erfaring med netthandel og vite hva du ønsker av design og funksjonalitet.

Design

Skriv ned dine tanker (spesifikasjon) på hvordan du ser for deg at din nettbutikk skal se ut. Farger, funksjonalitet, plassering av elementer etc. Legg gjerne med noen referansebutikker som du liker. Vi alle har vel noen butikker vi synes er fine og praktiske som man ønsker måle oss opp mot?

Legg ut oppdraget på f.eks 99designs.com og designere vil konkurrerer om å lage ditt design. Legg ut anbudet til 1000-1500 USD, da får du de beste til å delta også. Et annet nettsted som du kan få designet ditt nettsted er Dribbble. Høy kvalitet og prisene diskuteres og avtales på forhånd. Det finnes flere slike "konkurranse-sider" for designere. Du kan hele tiden bedømme og kommentere forslagene underveis.

Du vil sitte igjen med et design som er tipp topp, og som du kan bruke som en grunnlag for personlig redigering om du skulle forandre litt mening etter at konkurransen er slutt.

Programmering

Du kjøper en «open source» plattform. Her må du google endel og teste ut noen demoer, før du finner en som passer deg. Det er viktig å se etter hvilke samarbeidspartnere denne løsningen har. For eksempel Magento har mange partnere og det er disse du må kontakte for å få videreutviklet din løsning.  Antakeligvis finnes alle dine ønsker allerede implementert i løsningen, slik at det egentlig er kun snakk om å implementere ditt nye design.

En annen stor løsning er X-Cart. Denne er PHP basert og har også en skyløsning om du ønsker det. Fordelen med skyløsningen er at du da slipper diverse installasjoner og serveroppsett, for ikke å skrive om serverkostnader.  Skyløsningen er mye billigere enn norske serverhaller. Har du en nettbutikk med noen tusen SKU`s og trafikk deretter, er det kun dedikert server som er greia med tilhørende sikkerhet (du kan også ha dedikert server i skyen). Skyløsning som netthandelsløsningene tilbyr, er anbefalt til deg som driver liten butikk.

X-cart har mange samarbeidspartnere. Etter mitt skjønn en meget god løsning, selv er jeg litt mer tilhenger av .aspx løsninger som f.eks Aspdotnetstorefront. PHP er lettere å forstå om man skal inn å modifisere kode.

Det finnes mange netthandelsløsninger som er store og seriøse. Som skrevet må du google for å finne, for deretter å teste ut demoer. De jeg har nevnt ovenfor, har jeg brukt i tidligere prosjekter og har ingen betenkeligheter med å anbefale dem.

Hvordan får du prisoverslag fra løsningens samarbeidspartnere?

Du har jo nå allerede ett design som du er fornøyd med, og som inneholder de funksjonaliteter som du ønsker. Lag en «mock-up» på dette designet. Det jeg mener er at du tar hver enkelt side som du har fått designet og forklar hvordan du ser for deg funksjonaliteten skal fungere. En enkel løsning er å lime inn hver side i Excel og sleng på piler og tekst som forklarer hver detalj. Kanskje du ønsker forbedringer på funksjonalitet som du har i designet, ja forklar da dette.

Når du er ferdig med hele denne prosessen, sender du henvendelse til flere av løsningens samarbeidspartnere og du vil få prisoverslag fra dem.

Når du velger en samarbeidspartner, begynner en ny og omfattende jobb, nemlig kommunikasjonen!

Du vil hele tiden få tilbakemeldinger på jobben som har blitt utført. Her er det viktig å teste, teste og teste det du har mottatt og gi gode tilbakemeldinger. Det vil ALLTID våre bugs her og der. «Bugs» i oppstarten vil alltid forekomme, enten løsningen din blir satt sammen i utlandet eller i Norge. Det er 100%opp til deg hvor godt løsningen fungerer når dere avslutter oppdraget sammen.

Dette var kun en enkel oppskrift, og passer oppstartsbedrifter, eller mindre bedrifter som ikke har så mye likviditet til å holde stand mot en regning på 500 000 - 1 000 000 kroner. Jeg ønsker ikke å undergrave de norske «småaktørene» som kunne gjort dette sammen med deg, men det blir rett og slett for dyrt, og alt for mange neddynker deg med en planleggingsfase som koster kroner. Skal du oppgradere din eksisterende lille nettbutikk, eller du skal begynne fra scratch, ja da MÅ du gjøre forarbeidet som kreves. Det er en ganske lang prosess, og det jeg har skrevet om nå, er kun design og hva som skal til for å få dette designet på en plattform som er god nok.

Totalt sett bør du komme unna med 70 - 150 000 kroner i investering. Og da har du design og en spesialtilpasset netthandelsløsning som fint tar unna flere tusen SKU`s og mange tusen samtidige besøkende. Følgelig mye avhenger også av hvilken kraft du har på servere etc og hvilken ekspertise du har til rådighet til å rette opp feil som vil oppstå!

Del artikkel: