ANNONSE

2014 i netthandelens tegn

Ole Martin N. Evensmo

2014 vil bli året der handelsstanden må posisjonere seg hva netthandelen angår. Etter hvert vil det bli et vinn eller forsvinn, skriver Rune Øien fra Ciber.

ANNONSE

Netthandel-gründer Einar Øgrey Brandsdal skriver i Kampanje at kritikerne av e-handel tar skammelig feil. Joda, vi har sett mange fiaskoer så langt, men Brandsdal vil få rett i de fleste av sine spådommer, og det vil få fatale konsekvenser for mange som er butikk-eiere i dag.

Brandsdal skriver at det i dag er langt lettere å drive nett-butikk. Det er på den ene siden helt korrekt. Samtidig krever det ressurser og stor innsikt å drive nettbutikk med store volumer av varer og tjenester – samt tusenvis av kjøpere som skal være fornøyde.

De virkelige vinnerne vil være de aller mest profesjonelle aktørene, de som behersker alt fra innkjøp, logistikk samt evne til å utvikle gode netthandelsløsninger med lokkende funksjonalitet i kombinasjon med de beste produktene.

Det er et paradoks at mange av kjedebutikkene i dag ikke har løsninger for netthandel. Hvordan kan man våge dette samtidig som Retail-rapporten 2014 slår fast at norske butikker ligger an til å kunne tape 50 milliarder til nettopp netthandel?

Modningsprosessen går som Brandsdal sant nok påpeker sent, det tar tydeligvis tid å modne nok til å ta en nettbasert handelsvirksomhet inn over seg, men det haster. Det ble spådd butikkdød på Virkes handelskonferanse i 2013. Det at mange av handelskjeden i dag ikke har et tilbud på nett, kan i beste fall ses på som risikosport, i verste fall føre til endringer av hele bransjestrukturer.

Bransjen trenger ledere som går foran, og våger å tenke nytt. Den konsolideringen som Brandsdal spår er uunngåelig. De som tør å gå i bresjen for å tilby sine produkter på forbrukernes premisser vil vinne. Det handler om å utnytte merkevaren sin, og sørge for at logistikkmaskinen støtter det nye mulighetsrommet for å vinne.

For norske butikker kan dette få alvorlige konsekvenser – og butikkdød. 32 prosent av den norske befolkningen sier at de vil øke sin handel via internett i 2014. Den tradisjonelle butikken står foran store utfordringer.

Og den fremvoksende generasjonen i det norske folk er motoren i den sterke trenden for netthandelen. 40 prosent i aldersgruppen under 30 år sier i en undersøkelse utført av Norstat AS – på oppdrag fra Ciber Norge AS – at de vil handle mer over nettet i 2014, sammenlignet med 2013.

Det er interessant å merke seg at mens nordmenn stadig handler mer på nett, har tradisjonelle selskaper innen varehandel fortsatt lav modenhet i forhold til å kombinere salg i butikk med netthandel. De som skal lykkes i 2014, bør imidlertid ha fokus på denne kombinasjonen.

Ser man på faghandelen spesielt, så viser Virkes handelsrapport fra 2013 at det allerede i dag er et skremmende antall butikker som driver lite lønnsomt med driftsmargin på under 1,5 %. Disse vil snart ikke være bærekraftige. I samme rapport fremgår det at en fremskrivelse av dagens kostnadsnivå innebærer at kostnadene i 2018 vil overgå de fremtidige inntektene for faghandelen. Resultatet spås å være butikkdød.

Det er altså en kjensgjerning et fåtall norske aktører med rot i detaljhandel som har klart å ta steget inn i en godt fungerende netthandel – og det gjør denne situasjonen ekstra interessant. Et eksempel på noen som er på god vei, er Ark bokhandel, som har lagt stor vekt på å fremstå som den samme butikken enten man befinner seg i en digital ARK-kanal på nettet eller i en fysisk butikk.

Ark opplever at bruk av nye teknologi er med og driver kunden til butikkene og samlet sett fører til økt omsetning. Ark har lagt listen høyt, og ønsker å bli et alternativ til Amazon. Kanskje en hårete målsetting, men det er ingen tvil om at å se til de beste ofte fører en riktig vei. Resultatene fra 2012 viste en omsetningsvekst på 13 prosent og det i en bransje som er i stagnasjon og tilbakegang.

Innenfor dagligvare ble nettbutikken www.kolonial.no etablert i høst og utfordrer de etablerte strukturene i denne bransjen. Det gjenstår å se om de kan få skala og stordriftsfordeler nok til å bli en reell utfordrer til de store gigantene.

I mellomtiden er de et friskt pust som har en presis analyse og peker på at du ved å handle hos dem slipper å betale lønn til 20 ansatte og lokaler på 1200 kvm med dyre leiepriser. Samtidig legger de til rette for folk i farten – og vi ser i Norstats landsomfattende undersøkelse for Ciber at 17 % av landets befolkning vil øke sin netthandel til neste år ved hjelp av mobil eller nettbrett. Tilbøyeligheten til å handle på nett øker også med inntekten. Det er med andre ord meget sannsynlig at de treffer et segment som er modne for denne type tjenester.

Kolonial.no utnytter at teknologien er på plass for de som har evne og vilje til å realisere en handelskanal på nett for sine varer. Med inntoget av nettbrett og smarttelefoner har det skjedd en revolusjon innenfor kundevennlige grensesnitt. 40 prosent av trafikken på Finn.no kommer nå fra mobile enheter, mot 1 prosent i 2010. Norstats undersøkelse viser at kvinner spesielt vil øke sin handel med nettbrett til neste år. Dette bør være interessant for de som har et produktsortiment som retter seg mot kvinner.

Kunden benytter digitale kanaler til å orientere seg før kjøp i fysisk butikk, og bruker fysisk butikk til å bli inspirert til å handle på nett. Kunder forventer at vareutvalget er tilgjengelig der kunden er, og vareutvalg og informasjon skal være korrekt og komplett i alle kanaler og på alle enheter man omgir seg med i sin digitale hverdag. Teknologien er på plass, men butikk-Norge bør skynde seg inn i fremtiden som er her nå.

2014 vil bli året hvor handelsstanden virkelig må posisjonere seg hva netthandelen angår. Etter hvert vil det bli et vinn eller forsvinn.

Den som ikke er villig til å lytte til kunden, har et alvorlig problem. Det er nemlig her markedsmakten til syvende og sist ligger. Stagnasjon og butikkdød er nemlig alternativet.

(Foto: Ciber)

Del artikkel: