Mobiler, treningsmaskiner, boblejakker og leker er eksempler på julegaver som er lagt ut på Finn.no de siste dagene.
– I romjula ser vi at det dukker opp en del annonser for helt nye ting, som egentlig ble gitt i gave, sier Lene Kallum som er PR- og informasjonssjef i Finn.no i en pressemelding.
Første og andre juledag ble det lagt ut 4000 privatannonser på FINN, en økning på 19 % sammenlignet med tilsvarende dager i fjor.
– Ikke alle annonsører skriver at det er snakk om en julegave, men det er mange saker i ny emballasje hos oss nå. Gjerne kjente merkevarer, fortsetter Kallum.
Det er flere grunner til at varene finner veien til Norges største markedsplass. Noe har ikke falt i smak hos mottaker, mens andre har fått gaver i feil størrelse eller to av samme ting. Ofte orker ikke mottakerne å bytte varene i butikk, men legger heller julegavene ut på Finn.no.
– Selv om gaven var godt ment, er det kanskje bedre at andre får bruk for tingene enn at det blir liggende i en skuff. Det å bruke romjula på bytterunder i butikkene er dessuten en svett affære for mange, og noen prøver nettet i stedet, sier Kallum.
Andre kvitter seg med gamle eiendeler etter å fått noe nytt til jul. Særlig teknologifrelste legger ut ”gamle” produkter på Finn.no.
– Vi ser også at det kommer inn annonser fra folk som er veldig opptatte av ny teknologi. De vil ha den siste iPhone-modellen og den beste flatskjermen. Hvis de får det til jul, selger de det gamle, selv om dette er så godt som nytt, avslutter Kallum.