Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Færre nettbutikker drevet av husmødre og kameratgjenger

Ole Martin N. Evensmo

Einar Brandsdal som er gründer av Netthandelen.no, spår en konsolidering av netthandelen der små nettbutikker vil få det tøft.

ANNONSE

Frem til nå har det vært mulig å drive nettbutikk med lager i kjelleren og i garasjen med høy fortjeneste, skriver Einar Brandsdal på sin netthandelsblogg.

- De har lave kostnader. Et bilde av en fancy kjole som skal selges på nett trenger et flott bilde, en god pris og beskrivelse for å bli omsatt. Man trenger ikke en kostbar adresse i Bogstadveien i Oslo for at man kan drømme seg inn i kjolen og bli motivert til å kjøpe.

Nå er imidlertid mye i ferd med å forandre seg, mener gründeren.

- Det vil alltid være rom for nisjebutikker, men for de store kategoriene; klær, sko, mote, data, elektronikk osv ,  vil vi se en konsolidering de nærmeste årene. Noen få store vil stå for mesteparten av omsetningen.

Brandsdal spår et ”rotterace”.

- Det kommer til å bli et rotterace der de smarteste vinner. De som klarer å holde kostnadene nede og samtidig klare å få mest mulig ut av hvert enkelt besøk. Her gjelder det å analysere og A/B teste og analysere og analysere og atter analysere, for å forstå og for å ta de rette beslutningene. Den som forstår hva en vanlig nettbruker tenker og hva den er ute etter, vil vinne.

Brandsdal forventer store forhandringer innen norsk netthandel de nærmeste 5 årene.

- Da vil det være et par store aktører i alle type kategorier som er ledende, og det vil bli mindre av e-handelsbutikker som er drevet av en husmor eller en kamerat gjeng ved siden av studiene sine.

(Foto: Netthandelen.no)

Del artikkel: