Forbrukerne må ha eierskapet til personopplysninger og få vite hva som er lagret og hvem som får tilgang, mener Forbrukerrådet. Forbrukerrådet har nå laget rapporten «Du selger deg billig, om betalingsløsninger og personvern».
Blant de viktigste funnene er:
- 13 prosent av forbrukerne synes det er greit at handelsstanden samler inn personlig informasjon når vi handler på nettet eller fra mobilen
- Bare 1 av 12 vet godt hvordan de skal beskytte personlig informasjon når de handler på nettet.
- 1 av 10 er sikre på hvilken informasjon som kan samles inn om dem når de handler på nettet eller fra mobilen.
- 1 av 5 handler bekymringsløst på nett.
Forbrukerne avslører sine handlevaner
«Mobilen som bank er her allerede - og banker, kredittkortselskaper, teleoperatører står i kø for å lansere nye, kjappe og spennende løsninger som gjør både bankkort og PIN-koder overflødige. Du legger igjen elektroniske spor. Når de koples sammen, avslører de dine handlevaner», skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.
- Forbrukerne skal ha eierskap til personopplysninger, og få vite hva som er lagret og hvem som får tilgang til personopplysningene, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.
MÃ¥ kunne si nei
- Vi mener også at personvernet skal fremkomme tydelig i salgsbetingelsene, og forbrukere må gi aktivt samtykke til at informasjonen brukes. Vi må også kunne si nei, uten å miste muligheten for å benytte tjenesten. Og uten å måtte betale ekstra for det, mener Forbrukerrådet.
Dette gjelder også utenlandske nettbutikker som satser i Norge.
- Nettbutikker som utgir seg for å være norske, må følge norsk lov og praktisere norske forbrukerregler, sier Jensen i Forrbukerrådet.
Det er ikke lenge siden Forbrukerrådet sist var ute med kjeft til norske nettbutikker. Forrige gang var det angreretten Forbrukerrådet kikket nærmere på.