ANNONSE

Afound gjenoppstår – her er de nye eierne: "Kan leve videre"

Chris Griffin, CEO i Secret Sales.
"Øker lønnsomheten på lang sikt."
Izabella Borowska

H&M Group har gjennomført flere endringer i sin virksomhet. En av disse er beslutningen om å avvikle konseptet Afound, som ble lansert i 2018 som en outletkjede og digital markedsplass.

Til tross for høye ambisjoner viste etterspørselen seg å ikke være tilstrekkelig. Plattformen stengte ned tidligere i høst.

LES OGSÅ: Motegiganten vraker outlet-satsing: "Vanskelig, men nødvendig"

Siden da har vi ikke hørt noe mer om Afound. Men i bakgrunnen ser det ut til at ting har skjedd. Nå melder det britiske selskapet Secret Sales, en markedsplass innen "off-price retail", at de kjøper opp Afound.

Secret Sales planlegger å relansere Afound som en del av sin egen plattform i begynnelsen av desember. De nye eierne ser oppkjøpet som en mulighet til å styrke sin posisjon i Europa, skriver nettstedet The Retail Bulletin.

Å inkludere Afound i Secret Sales-familien forsterker vårt engasjement for å vokse vår premium off-price-løsning over hele Europa. Ved å utvide til Norden får våre merkevarer nå en enda større mulighet til å nå nye kunder i flere regioner, samtidig som de beholder kontrollen over sin posisjonering, sier Chris Griffin, administrerende direktør i Secret Sales.

Det britiske selskapet har over 3 800 merkevarer, og deres lager og sortiment sies å ha en verdi på mer enn 5 milliarder euro, innen segmentene mote, sport og skjønnhet.

Nye Afound vil derfor, ifølge selskapet, få tilgang til et bredere utvalg enn tidligere.

I dagens utfordrende detaljhandelslandskap setter vi en ny standard for hvordan merkevarer kan håndtere outlet-lager på en måte som styrker merkevareverdien og øker lønnsomheten på lang sikt, sier Chris Griffin.

Til tross for integrasjonen i Secret Sales vil Afound beholde sin egen merkevareidentitet.

Afound har alltid handlet om å levere eksepsjonell verdi til merkevarer og kunder. Jeg er sikker på at Secret Sales vil fortsette denne reisen med kvalitet og omsorg. Vi er glade for å se at merkevaren kan leve videre, og at Secret Sales kan bygge videre på det arbeidet vi har lagt ned, sier Ville Klemming, Afounds siste administrerende direktør.

Med over 16 millioner brukerkontoer og mer enn 150 millioner besøk på sin plattform det siste året, håper Secret Sales å nå enda flere kunder gjennom denne ekspansjonen.

Del artikkel: