ANNONSE

AI-geniet Oliver Edholm er en av årets talere: ”Vi vil se store skifter”

Oliver Edholm er klar på hvor veien går videre for Depict.
Linn Adine Andersen

19-åringen imponerer stort.

ANNONSE

Oliver Edholm har skapt store overskrifter som ungt AI-geni i utviklingen av selskapet Depict. Tidlig i mars meddelte selskapet at de hentet 155 millioner svenske kroner, en investeringsrunde ledet av amerikanske Tiger Global.

I kampen om å utfordre Amazon har den svenske unggutten utviklet en produktanbefalingsplattform som ikke krever historiske data og som skal gjøre det mulig for e-handlere av alle størrelser å levere høyere kvalitet samtidig som salget økes.

Edholm kommer dessuten til netthandelskonferansen NXT i oktober i år, og i et intervju med Ehandel deler han sine tanker om hvordan veien har blitt til, Depicts fremtidsutsikter samt temaet Gen Z.

Du var 15 år da du startet hos Klarna, hvordan var det? Hvordan ble du mottatt blant de voksne?

Jeg begynte med programmering og slikt ganske tidlig, og da jeg var rundt 13 år ble jeg veldig interessert i AI hvilket gjorde at jeg droppet alt skolerelatert for å fokusere på å lære mer om AI. Jeg ble etterhvert ganske dyktig og jeg la opp ulike prosjekter på nett slik at andre kunne se det. Dette gjorde at jeg kom i kontakt med Klarna.

Slik jeg så det, var det her veldig tydelig mitt livsformål. Jeg så aldri på det som at jeg jobbet med dobbelt så gamle mennesker, jeg så heller muligheten til å lære andre hva jeg kunne, og fordelen med å ha kolleger som jeg kunne samarbeide med fremfor å jobbe alene.

Hvordan var det å være sjef over personer som er dobbelt så gamle som deg selv? 

Jeg var ikke sjef på Klarna, men jeg er sjef nå. Vi er i dag 35 ansatte og vi har en veldig bra relasjon. Jeg er åpen på at jeg kan lite på flere områder, jeg er hverken den beste salgssjefen eller finanssjefen, det er altså mye jeg ikke kan. Men jeg vet mye om selskapet og hvilken retning vi skal gå. Jeg har mye å bidra med i samtalene om veien videre, og jeg stoler på de rundt meg og vet at de vet hva som er best innen sine respektive områder.

Har du møtt noen fordommer rundt at du er ung?

Ja det har jeg. Det er vanskelig å unngå, men slik jeg ser det: ofte kan det være en elefant i rommet om man ikke snakker om det. Jeg omfavner det og jeg er stolt over at jeg er ung. Visse personer blir litt skremte av det, men da er de kanskje ikke de rette personene å jobbe med. Så finnes det de som heller vil fokusere mer på hva vi skal bygge og hva jeg kan bidra med, og det er disse jeg vil jobbe med.

Hvordan fungerer en AI-drevet plattform uten å bruke historiske data?

Depict har betydelig mer kontekst enn andre AI-plattformer som noensinne har eksistert. Hva betyr det? Jo, det betyr at man også forstår produktene som e-handlere selger på en netthandel gjennom AI. Det handler om å bygge opp AI-motorer som forstår produktene gjennom å se dem visuelt, og som forstår ganske vanskelige nyanser og kan lese av tekstdata m.m.

Dette sammen med all annen data gir bedre anbefalinger til varemerker, beskrivelser, spesifikasjoner og lignende. Ofte har man ikke tilstrekkelig med historisk data. Det er et vanlig problem som vi løser med kontekst fordi vi forstår produktene på et menneskelig nivå gjennom AI.

Om jeg går inn på en site som bruker din løsning, begynner du samle data fra det sekundet jeg går inn på siten? 

Ja, vi samler data så fort du kommer inn på siden ut fra hva GDPR tillater. Hvis du for eksempel ser på mange røde produkter så plukker vår AI-motor opp dette og viser deg flere anbefalinger av røde produkter. Dersom vi merker at du kommer inn via Google Shopping, så har du trolig en annen form av intensjon når du skal kjøpe et produkt enn om du hadde scrollet rundt på siden og ikke helt hva du vil ha. Alt dette ser vi på og samler data på.

Hvorfor ble det AI?

Jeg begynte å programmere ganske tidlig og det var faktisk en bok som fikk meg til å komme inn på temaet AI. Boken heter Superintelligence av Nick Bostrom, en professor på Oxford. Boken beskriver hvorfor AI trolig vil være det største skiftet noensinne for menneskeheten. Vi kan skape en kunstig intelligens som er så kraftig at den kan klare alt hva et menneske klarer, men bedre. Tenk deg Einstein, men 1000 ganger smartere. Jeg tror på den tesen, faktisk. Det er kanskje lenge til, men vi er på vei og kommer til å se store skifter.

Var det sånn at skolen ikke passet deg, eller ble du så oppslukt av AI at skolen ikke brydde deg lenger?

Både og, vil jeg si. Når jeg virkelig bestemmer meg for noe går jeg all in og det er ganske vanskelig i svensk skolekontekst å gjøre begge deler samtidig.

Hva med foreldrene dine, hvordan tenker de om valgene du har tatt?

De har et åpent sinn og er veldig støttende, men i begynnelsen var det litt vanskeligere å overtale dem. Gradvis blir de mer med på hva jeg tenker og vil, og nå er de 100 prosent støttende. De var så klart urolige da jeg sluttet på skolen, men vi har en veldig god relasjon i dag.

LES OGSÅ: Metaverse til årets NXT – med Gen Z i fokus

GEN Z – The Future of Commerce

Hovedfokuset i årets NXT-konferanse er den neste generasjonen forbrukere. Edholm vil i lag med Lipscore blant annet diskutere mulighetene som ligger i AI-drevne produktanbefalinger.

Hva er viktigst for Gen Z når de handler online?

Jeg er veldig rask når jeg handler på nett, og jeg er veldig utålmodig. Om jeg ikke finner det riktige produktet på en viss hjemmeside, går jeg over til en konkurrent og handler heller derfra. Man må gjøre kundeopplevelsen så sømløs som mulig. Mange i Gen Z setter dessuten pris på å hente inspirasjon på plattformer som Instagram og Pinterest. Om man kan gjenskape den type opplevelse på hjemmesiden sin, og få en god feel av estetisk bra produkter som inspirerer, så vil mange i Gen Z sette pris på dette.

Du skal snakke på vårt event i oktober, hvilket vi gleder oss til. Hva skal du prate om da?

Jeg skal prate om AI og hvordan det er praktisk appliserbart i e-handelen i dag. Det kan være vanskelig å helt konkret ta tak i dette, hva er AI? Hva er ikke AI? Hva slags AI skal jeg bruke som e-handler? Jeg tenker å gå inn på temaet på en ryddig og konkret måte, og ikke være så teknisk.

Du er 19 år og gründer av Depict. Hva er neste steg for selskapet og deg selv?

Det er litt det samme for begge parter, jeg er veldig sammenflettet med Depict. Neste steg for selskapet er at vi bygger ut vårt produkt, vi begynner med søkemotoren før vi gradvis skal ta over hele hjemmesiden. Deretter skal vi ekspandere til nye markeder og ta et mer internasjonalt standpunkt.

Del artikkel: