ANNONSE

AI i arbeidslivet – dette mener de ansatte: ”I hovedsak positive”

Alexander Elboth og Alexander Gray v/BCG.
Foto: Guro Beitohaugen/BCG
Linn Adine Andersen

Råder virksomheter til å bygge ansvarlige AI-program.

ANNONSE

Hva tenker arbeidstakere kunstig intelligens? Er de bekymrede? Det har konsulentfirmaet Boston Consulting Group (BCG) forsøkt å ta rede på i den internasjonale undersøkelsen AI at Work: What People Are Saying.

I stor grad svarer respondentene at de vil trenge kompetanseheving for å forstå og få utbytte av teknologien. Fire av ti mener AI vil endre deres nåværende stillingsfunksjon. Det er videre tydelig at mange i økende grad er mer optimistiske og nysgjerrige enn før.

Over halvparten av respondentene uttrykker at de i hovedsak er optimistiske for hvordan AI og Generative AI vil påvirke arbeidslivet. En økning som er opp 17 prosentpoeng fra 2018, og respondentene som uttrykte bekymring har gått fra 40 prosent til 30 prosent i samme periode. De mest positive og nysgjerrige av respondentene er også de som allerede bruker GenAI regelmessig, sier Alexander Gray, Managing Director ved BCGs kontor i Oslo, i en pressemelding.

Han leder selskapets teknologirådgivning BCG Platinion i Norge og mener undersøkelsen er en påminner hva gjelder menneskelige og etiske hensyn i AI-reisen.

Denne undersøkelsen minner oss om at GenAI-reisen i stor grad også må inkludere tingene rundt det å etablere teknologiplattformer, algoritmer og bedre dataforvaltning. Dette handler naturlig nok om langt mer enn algoritmer, data, chatbots og genererte bilder, og disse gjør ingen nytte i et vakuum.

Det er mange menneskelige og etiske hensyn å ta i innføringen av ny teknologi i virksomheten. Folk har en legitim bekymring og opplever usikkerhet for hvordan jobben deres vil bli påvirket de neste årene. Her har vi alle et ansvar for å sørge for etisk og forsvarlig implementering av AI, og sørge for at ansatte og ledere utstyres med kompetansen og tryggheten de trenger i møte med en ny arbeidshverdag, sier Gray.

Store forskjeller internt

Samtidig som åtte av ti mener man trenger opplæring for å ta i bruk generativ AI, mener like mange at AI-spesifikke retningslinjer er nødvendig å få på plass i deres selskap.

Det er imidlertid store forskjeller mellom ledergruppen og andre ansatte. Mens 68 prosent av de spurte lederne føler seg trygge på at organisasjonens bruk av AI er forsvarlig, mener kun 29 prosent av frontlinjeansatte at deres bedrifter har implementert tilstrekkelige tiltak for å sikre at AI brukes på en forsvarlig måte.

Det vil være essensielt å ikke bare vurdere hvilke av dagens funksjoner som vil dra nytte av GenAI, men også hvilke kapabiliteter, rammer og retningslinjer som må etableres for å håndtere risikoen, være på trygg etisk grunn og ivareta de menneskelige aspektene, sier Alexander Elboth, Managing Director og Partner ved BCGs Oslo-kontor.

"Kan skape enorm verdi"

Gray peker på hvordan bedrifter, uavhengig av sektor, ikke vil kunne nå det fulle potensialet til generativ AI dersom flertallet av deres ansatte tviler på at arbeidsgiveren bruker teknologien og data på en ansvarlig måte.

Ansvarlig AI reduserer ikke bare risiko, den kan også øke innovasjon og produktivitet, og skape enorm verdi og konkurransefortrinn for virksomheten, sier Gray.

Konsulentfirmaet har tre råd til arbeidsgivere fremover:

  • Følg en 10-20-70-regel, der 10 prosent av AI-innsatsen handler om å utforme strategier og retningslinjer som adresserer håndtere mulighetene, risikoene og etiske hensyn, 20 prosent til å utvikle understøttende teknologiplattform, algoritmer og digitale verktøy og 70 prosent til å støtte mennesker og tilpasse forretningsprosesser.
  • Invester systematisk i involvering og kompetanseheving for ansatte. Gitt tempoet som teknologien utvikler seg i, må selskaper investere i opplæring for å hjelpe både frontlinjeansatte og ledere med å forberede seg på endringer i arbeidet, bidra til å utforme sin fremtidige arbeidshverdag og hjelpe dem med å lykkes i sine roller. Det må også etableres rom for ansvarlig eksperimentering og utprøving med AI slik at de ansatte får anledning til å bygge kompetanse mens teknologien og mulighetene modner i selskapet.
  • Bygg et ansvarlig AI-program. Ansatte må kunne være trygge på at deres organisasjoner tilnærmer seg AI på en måte som er etisk forsvarlig, og som fordeler oppsidene rettferdig mellom virksomheten og menneskene den består av.

Undersøkelsen er gjennomført av BCG blant mer enn 12 800 ansatte, fra toppledere til frontlinjene på tvers av bransjer i 18 land.

Del artikkel: