ANNONSE

Aleksander Gamme på nye eventyr - investerer alt han eier i digital plattform

Linn Adine Andersen

Skal bli enkelt å dele, låne og selge brukt.

ANNONSE

Eventyreren Aleksander Gamme har gått inn med alt han eier i den kompromissløse grønne plattformen Pinsj.no. Med flest mulig eiere skal han skape et så stort engasjement for grønne løsninger at bransjen ikke har annet valg enn å henge seg på. Eller, få rævva i gir, som han selv kaller det. 

Det høyst idealistiske initiativet bunner i en etterspørsel fra nettopp bransjen. Det mangler en infrastruktur hvor det er enkelt for forbrukerne å gjøre grønne valg, og for butikker og aktører å bygge opp en anvendelig bærekraftstrategi. 

Derfor ble idéen realisert. Pinsj skal samle grønne tjenester på ett sted og skape et redaksjonelt univers som dytter forbrukerne i en mer bærekraftig retning.  

Pinsj er et eksperiment. Kanskje kan det også kalles et sosialt eksperiment, da dette er en markedsplass hvor vi trenger å få begge sider med på laget. Tilbud og etterspørsel må i balanse. I første omgang handler det om å bygge en markedsplass hvor man kan leie, låne, selge brukt eller gi bort. Bruktsalg og utleie i samme plattform og løsning. Alt dette bunner i den grunnleggende visjonen, hvor man ved ett søk vil få alle tilgjengelige grønne løsninger samlet på samme sted, forteller Aleksander Gamme til Ehandel. 

Det er ifølge Gamme helt nødvendig at det blir enklere for forbrukerne å finne fram til de mer bærekraftige løsningene, dersom man skal se en reell forflytning til at nordmenn faktisk deler mer.

Den digitale markedsplassen skal legge til rette for delingsøkonomi innen sports- og friluftsverden, samt skape et redaksjonelt innhold hvor man finner informasjon om alt fra reparasjon av klær og utstyr til hvordan leve på et mer bærekraftig vis.

Dette er noe bransjen, butikker og aktører, ettersøker. Det kommer kommentarer, eller unnskyldninger, om at det er kostbart, lite lønnsomt og vanskelig å få opp volum. Fra en forbrukers ståsted er det fragmentert og uoversiktlig, hvilket igjen fører til at det ikke blir noe volum. Det er superkomplekst, sier Gamme, og uttaler videre: 

Hadde enkeltaktører tatt tak i det og lagd en ny infrastruktur, så ville det raskt blitt et konkurranseperspektiv fra andre. Enkelte har direkte oppfordret meg til å gjøre dette, bygge noe i midten som er åpent for alle, både bransje og privatpersoner. For da kan vi utfordre alle til å være med, da finnes det ingen unnskyldninger lenger.

Pinsj er altså Gammes initiativ. De siste seks månedene har han holdt et utviklerteam gående for å etablere den nye markedsplassen. 

Etter mange år med ekspedisjoner, TV-programmer, bøker og foredrag, har det ikke skortet på mulighetene om å få lage egne kleskolleksjoner eller andre tur-relaterte produkter. Dette har han dog takket nei til.

Jeg har vurdert dette også, spesielt tidligere. Men så er det store spørsmålet: er det dette verden trenger? Enda en merkevare og flere produkter? Jeg måtte ta det oppgjøret og si nei - det er pokker ikke det verden trenger. Jeg velger heller å gjøre dette idiotskapet av et eksperiment, sier han leende.

Skal samle forbrukermakten

Per dags dato er Pinsj i fase én av seks planlagte utviklingsfaser. Det er utviklerteamet Liflig, eid av det norske IT-konsulentselskapet Capra, som det siste halve året har arbeidet med den digitale plattformen. 

Fire investorer er allerede på plass, og Gamme påpeker at de alle er blitt gjort pinlig oppmerksomme på at her er drivkraften endring - ikke avkastning. Fra og med lanseringen som er planlagt i januar vil Pinsj kjøre en crowdfunding. Målet er 5000 eiere innen utgangen av 2023.

For eierskapet som går inn er det avklart at det er dette med å dytte på nødvendige trender som er Pinsj sin rolle. Ikke å fokusere på topp- eller bunnlinje. Nå har vi en håndfull aktører med hver sin kompetanse innen blant annet bærekraft, e-commerce og delingsøkonomi. All honnør til de som ønsker å legge risikokapital i nettopp dette, risiko, sier Gamme.

Det er heller ikke til å stikke under en stol at markedsplassen er avhengig av forbrukerne, da flere eiere gir større forbrukermakt.

Hvis vi privatpersoner klarer å skape engasjement, og si at ja, vi ønsker i større grad å bruke grønne tjenester, blir bransjen nødt til å forholde seg til dette. Nå skal vi vise at vi skal skape engasjementet, samle volumet, og så skal vi utfordre bransjen og si: Hva venter dere på? Her er vi, her er løsningen, hvor er dere? 

Ingen konkurranse

Gamme er eier og styreleder i nettbutikken Chillout, som selger sports- og friluftsutstyr. Han er også ambassadør for Fjellsport, og har ingen problemer med å innrømme at også han har alt for mye utstyr som blir liggende og støve ned i boden. 

Som han selv uttaler, sitter han på begge sider og ser problematikken. I det store og hele handler det ikke om å peke fingre, og Gamme trekker for eksempel frem viktigheten av å ikke se på det hele som en konkurranse - men heller heie på alle som drar trendene i en ny retning og tilrettelegger for annet enn nykjøp.

Jeg vil først og fremst trekke frem andre. FINN har vært fantastisk, for de har fått bruktsalg inn i genet vårt og pløyd mye mark, hvilket har vært ekstremt viktig for at situasjonen ikke hadde er enda verre. Det er fantastisk mange initiativ, du har BUA med store utlånssentere, og TISE som har vist at det er mulig å bygge opp noe i et segment på en annen måte, sier Gamme. 

Fremover handler alt om timing for Pinsj. Den nye markedsplassen skal utvikle seg i takt med utlåns- og bruktsalg-trenden. Dette vil ta tid, hvilket er helt i orden for initiativtakeren.

Det viktigste nå er kursen med å utvikle og ferdigstille, at vi får funding, eiere og engasjementet på plass. Så må vi ta responsen fra markedet når det gjelder veien videre. Derfor er dette også et eksperiment. Men vi må først og fremst starte med å dele mer selv, og Pinsj er bygget opp for at alle kan leie og låne mer av hverandre, samt selge brukt, avslutter Gamme.

Del artikkel: