Netthandelen står for all vekst i handelen de siste månedene, og det er norske virksomheter som står for den største delen av nettsalget. Dette melder NHO Service og Handel.
Det er gledelig å se at særlig norsk netthandel er populært. Netthandelen står for all vekst i norsk handel de seneste månedene. Handel fra norske netthandelsvirksomheter utgjør 70 prosent av netthandelen av varer, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
I følge tall fra SSB økte handelen i septembermåned med 1,4 prosent sammenlignet med fjoråret. Mens de fysiske butikker i samme periode har en nedgang i omsetning på 0,8 prosent, vokser netthandelen med 20,7 prosent, sammenlignet med 2020.
LES OGSÅ: Slik forbereder de seg til Black Week: "Oppsettet i logistikken er svært skalerbar"
Grensehandelen er dessuten ikke tilbake for fullt. Dagligvare har en nedgang på 4,5 prosent målt mot samme periode i fjor, men det opplyses at norsk handel, og særlig dagligvare, fortsatt ligger godt over snittet sammenlignet med før pandemien.
Selv om trafikken over grensen har økt etter at Norge gjenåpnet, er det for tidlig å si noe om hvor mye av nedgangen i dagligvare som skyldes grensehandel, sier Vist.
I september var kategoriene sko, klær og sminke de store vekstvinnerne etter gjenåpningen av landet. Også byggevarer har gått noe opp igjen etter en nedgang i sommer, trolig grunnet økte materialpriser som nå er noe redusert.