Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Allerede Black Week-rekord - nettsalget økte med 97 prosent

therese.karlsrud.haugen

109 prosent vekst første dagen.

ANNONSE

Bare i løpet av de to første dagene i årets Black Week økte netthandelen med 97 prosent, sammenlignet med samme Black Week-periode i fjor.

Det viser statistikk fra Klarnas 7100 norske nettbutikker, som benytter seg av deres betalingsløsninger.

Selv om det har vært en klar tendens de siste årene at netthandelen i Black Week har økt, har rekordøkningen vi så de to første dagene i årets Black Week, trolig sammenheng med koronatiltakene og smittevernrådene som er gitt for årets julehandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Økningen skal ha vært størst på mandag med hele 109 prosent, sammenlignet med den samme Black Week-mandagen i fjor. På tirsdag økte netthandelen med 85 prosent. Sett under ett doblet nesten netthandelen seg disse to dagene.

Ifølge en representativ undersøkelse fra Klarna har hele 7 av 10 nordmenn planlagt å handle i løpet av Black Week/Black Friday. Av disse oppgir 9 av 10 nordmenn at de skal handle noen eller mange julegaver i løpet av uken.

De mest populære kategoriene er elektronikk og smykker og accessories som klokker, vesker, lommebøker.  Disse har økt mest, sammenlignet med kjøp på en vanlig dagDette er også tradisjonelt kategorier hvor det blir handlet mye julegaver. De siste årene har vi sett at mange som skal handle i Black Week, også handler julegaver, sier Elvestad.

Hele 71 prosent av det totale forbruket i løpet av de to første handledagene i årets Black Week er det ifølge Klarnas omsetningsstatistikk kvinner som står for.

Del artikkel: